Unikt nettsted lar kunden skreddersy sin egen elbil
Det er mange som drømmer om å kunne sette sammen sin egen bil. Norske Møller Mobility Group fikk hjelp av CAG Ateles til å utvikle et unikt nettsted for kunder som ønsker å kjøpe en ny, skreddersydd elbil fra Audi. Her forteller Robert Palmer, Product Manager i Harald A. Møller AS (importør av Audi og datterselskap av Møller Mobility Group), mer om prosjektet med nettstedet og hvordan det gjør ting enklere for både kunder og forhandlere.
Harald A. Møller AS er Norges største bilimportør og står for importen av blant annet Volkswagen, SEAT, Škoda og Audi i Norge. Før lanseringen av Audi e-tron, Audis første elbil, var det behov for å lage en digital handelsplattform der kundene selv kunne skreddersy og bestille en elbil, direkte på nettsiden. CAG Ateles ble involvert i prosjektet fra starten av, takket være tidligere vellykkede samarbeid med Harald A. Møller.
– Prosjektet var et skritt i vår kontinuerlige reise for å digitalisere våre salg og bilkjøp, sier Robert Palmer hos Harald A. Møller. Vi ønsket at kjøperen skulle kunne konfigurere sin egen løsning på nettet og sende den direkte til en forhandler, samt at vi kunne håndtere alle tidligere reservasjoner på en effektiv måte.
Harald A. Møller har tidligere fått hjelp av CAG Ateles i flere digitaliseringsprosjekter da de opprettet nettsidene bilkjop.no og SEAT.no. I forbindelse med Audis nye konfigurasjonsnettside satte CAG Ateles sammen et team som startet arbeidet med prosjektet i juni 2018, i nært samarbeid med Harald A. Møller og Audi. Den smidige prosessen ga mulighet til å teste ting helt frem til lanseringen 24. januar 2019, da det nye nettstedet butikk.audi.no gikk live.
Rettferdig distribusjon av skreddersydde elbiler
Nettstedet gjør det mulig for besøkende å bygge sin nye Audi e-tron ut fra en rekke valgmuligheter. Når kunden er fornøyd med valgene sine, sendes selve ordren til en forhandler som deretter ferdigstiller kjøpet sammen med kunden og legger inn den endelige ordren.
Samtidig er det nye nettstedet et system for å administrere reservasjonskøen som allerede finnes i forkant av lanseringen av Audi e-tron. Løsningen gjorde det enklere for Audi og Møller Bil å håndtere køen og reservasjonene på en rettferdig måte.
– Selve reservasjonsfunksjonen hadde eksistert lenge, og det var mange som hadde stilt seg i kø for å bli prioritert som kjøpere ved lansering. Hovedårsaken til prosjektet var derfor først og fremst å hjelpe Audi med å foreta en rettferdig fordeling av bilene, etter hvilken plass i køen de hadde, sier Robert.
En smart løsning som gjør det enklere for alle parter
Den tekniske løsningen for nettstedet er bygget på e-handel med Magento, samt PIM, DAM og CMS fra Pimcore. De tilgjengelige bilmodellene og de ulike valgmulighetene importeres fra Møller Bils system i Pimcore, som blant annet bruker Vue og Magento for å publisere alle sidene på nettstedet.
Når kunden sender inn valgene sine, registreres de i Microsoft Dynamics som et potensielt salg, og ordren sendes så til den valgte forhandleren, som jobber videre med den aktuelle kunden. Hvis kunden kjøper bilen, kan vedkommende følge hele prosessen med produksjon og leveranse via det eksterne nettstedet mittbilhold.no.
Fantastiske resultater helt fra lansering
Allerede en halvtime etter at det nye nettstedet ble lansert, hadde det vært 500 nysgjerrige bilkjøpere innom. Over en åtteukersperiode hadde de som allerede hadde reservert en ny Audi e-tron, mulighet til å gjøre sine unike valg og legge inn en ordre, for å beholde sin plass i køen. I skrivende stund har nettstedet hatt 75 000 unike besøkende. Robert forklarer videre at det nye nettstedet har gjort det enklere på flere måter og har fått mange positive tilbakemeldinger.
– Kundene setter virkelig pris på at de kan gå inn og se alle valgmulighetene og deretter sende bilen sin direkte til oss. Bilforhandlere på sin side setter pris på at kundene kommer godt forberedt til møtet og vet hva de har bestilt og vil ha. Samtidig blir det mye enklere for forhandlerne å overføre konfigurasjonen til sine egne systemer, i stedet for å måtte gjøre det manuelt etter en salgssamtale, forklarer han.
Eirik Kristoffersen, Head of Product Marketing and Planning hos Audi, forteller at tilbakemeldingene han har fått fra selgerne, har vært svært positive.
– De setter virkelig pris på denne typen selvbetjening. Når kundene kan bygge sine egne biler, sparer det dem for mye tid. Det var også et godt verktøy som hjalp dem med automatisert kundekommunikasjon med sin egen personlige avsender, sier Eirik.
Stadige endringer helt til løsningen ble lansert, krevde mye arbeid
Før lanseringen var det mye jobb med sette sammen løsningen, og også Audi har brukt mye tid på konfiguratoren. Produktgruppen hos Audi, med Eirik Kristoffersen i spissen, hadde ansvaret for å plukke ut alternativer som ville passe til de fleste kunders behov. Samtidig skulle det ikke være altfor mange valgmuligheter, siden dette kunne føre til at kundene ikke gikk videre. Det viktigste var å gi kundene følelsen av en skreddersydd løsning gjennom begrensede valgmuligheter.
Parallelt med arbeidet rundt konfigurasjonen var det også stadig endringer i bilmodellens struktur, direkte fra fabrikken. Dette i sin tur betydde at mye av prosjektets arbeid ikke kunne leveres og være på plass i systemet før like før lanseringen.
Det primære målet – en smidigere håndtering av køsystemet – fikk også et svært positivt resultat, der hver kunde virkelig fikk noe igjen for køplasseringen. Enkelte integrasjoner og konfigurasjonsscenarioer har medført noen små utfordringer underveis, men totalt sett har prosjektet gått knirkefritt.
Fleksibel og engasjert partner – en nøkkel til suksess
Robert mener at CAG Ateles har vært ekstremt motiverte og engasjerte i utviklingen av nettstedet og har ønsket å få til en god og fungerende løsning helt fra starten av.
– De har vært veldig, veldig engasjert og har virkelig bidratt til det lille ekstra i dette prosjektet. Vi hadde flere tidsfrister underveis, og CAG Ateles var villige til å jobbe både kvelder og helger for å få til det. De har vært utrolig fleksible og har gjort sitt ytterste for å få alt til å fungere, avslutter han.
Vil du vite mer?
Bestill en demo eller kontakt:
Sverre Øier
Country Manager Norway
Mail: sverre.oier@cag.no