Maxbo satser på i Unified Commerce
Maxbo satser på i Unified Commerce
for å skape samme kjøpsopplevelse både mot B2B og B2C og i butikk og på nett.
Formålet med Unified Commerce er både å gi kundene en enhetlig kjøpsopplevelse uavhengig av salgskanal, og å gi selgerne en sentralisert plattform som er uavhengig av salgskanal.
Maxbo bruker nå et enhetlig system der de styrer alle salgskanaler, noe som betyr at de får bedre oversikt, mer effektiv bruk av innsamlede data og et system som håndterer flere salgskanaler. Kundene får en sømløs kjøpsopplevelse, uavhengig av om de har handlet i en fysisk butikk, online, via datamaskin eller mobil.
Kjøpsopplevelse - uansett salgskanal
I dag forventer forbrukerne å få presentert relevante produkter direkte på mobiltelefonen i en nettbutikk, lagre dem i handlekurven slik at de neste dag kan; bestille, få produktet levert hjem eller i butikken, prøve, bytte eller returnere. En kvittering må også tilgjengeliggjøres i kundens mobiltelefon, uavhengig av om kjøpet ble gjort online eller i en fysisk butikk.
Maxbo utvider sin virksomhet
Maxbo er en av Norges største aktører innen byggebransjen og består av 65 varehus og en velutviklet online handel innen både B2B og B2C. Maxbo var tidlig ute med å satse på en helhetlig tilnærming av online salg og nye logistikkløsninger. Som en del av denne investeringen har Maxbo valgt å videreutvikle både B2B og B2C samt utvalget av leveringsmetoder og hvordan disse kan brukes.
Høsten 2020 lanserte Maxbo en ny moderne e-handelsbutikk for B2C forbrukere (maxbo.no). E-handelsløsningen er bygget i både Magento og Pimcore, med en headless plattform skrevet i React. Mer om lanseringen av e-handelsbutikken kan leses her. I denne løsningen ble også arkitekturen moderniserte og restrukturerte for å muliggjøre nye løsninger som; forenklet kunderegistrering, flere leveringsmetoder og en applikasjon for tilbudshåndtering.
Tech
B2B og B2C i samme plattform levert av Adobe/Magentoy
Pimcore
ERP Microsoft Dynamics
Creative
Tre personas for respektive nettstedPersonas
Raskt og brukeranvendelig nettsted
Responsiv site uansett skjermstørrelse
Growth
Mangedoblet økning av konverteringsgrad
B2B trafikkøkning med 58% og økt omsetning med 51%.
I løpet av 2020 har B2C netthandel økt salget med 202% mot året før og har gått fra å være et nettsted, som i hovedsak skulle drive trafikk til butikk, til å bli en primær salgskanal.
“Maxbo skal være den ledende onlinebutikken for både B2B og B2C i byggvarehaldelen i Norge.”
Bedre B2B og B2C
I 2020 økte trafikken på B2B-siden med 58% og salget med 51% mot med året før. Trafikk og økningen i omsetning kan delvis forklares av den pågående Covid-19-pandemien, men også av at deres netthandel er bygget for å takle økt belastning og optimalisert til å konvertere besøkende til kunder. Det positive er at Maxbo, under Corona, har kunnet utnytte netthandelen som et alternativ til fysisk handel da den har vært forberedt på å håndtere mer trafikk, har økt brukervennlighet og økt funksjonalitet, noe som igjen gjenspeiles i omsetningen. Trafikk og salg på B2C har også økt kraftig.
Maxbos nettsted for profesjonelle brukere er basert på tre personas: The Craftsman, the Builder and the Constructor. Å dele inn i personas er en effektiv måte å skille ut de forskjellige kundebehovene, skape relevante kundeopplevelser for det aktuelle segmentet og dermed øke konverteringen. En av de største forskjellene mellom B2B- og B2C-kanalene er at B2B har egne avtaler for priser og en mer prosjekttilpasset nettbutikk som er optimalisert ut fra hvilket segment kunden tilhører. Begge nettstedene styres av samme PIM og ERP (Unified Commerce), noe som betyr at alle data blir styrt fra samme system, uavhengig av hvilket nettstedene brukeren er på.
Kontinuerlig utvikling av B2B
Som en del av Maxbos IT-strategi, der flere og flere funksjoner vil ha god IT-støtte, har CAG Ateles utviklet en spesialtilpasset applikasjon som primært er rettet mot B2B-selgere og deres arbeid med tilbud. Tidligere hadde Maxbo en tung og stivbent prosess for tilbud, denne er nå forenklet og tilpasset den måten selgerne ønsker å jobbe. Dette gjør arbeidet lettere for selgere med færre klikk og bedre tilpasset flyt. I tillegg gjør applikasjonen at samarbeidet mellom selgere kan bli mer effektiv. I en egen nettløsning kan selgeren lage og sende et tilbud og velge blant varer der både priser, rabatter og personlige preferanser blir hensyntatt. Når kunden godtar tilbudet, konverteres det til en ordre i ERP-systemet.
Rett i tide - Forbedret logistikk
E-handel handler ikke bare om å tilby et raskt nettsted med gode søke- og filtreringsfunksjoner eller anbefalinger basert på tidligere kjøp eller avtaler. I dag spiller logistikk også en stadig viktigere rolle i digitalt strukturerte salg. Med Maxbos nye løsning får både B2C- og B2B-kunder tilgang til betydelig flere leveringsmetoder der de har mulighet til å bestemme nøyaktig leveringstid og sted hvor varene skal leveres. Den videreutviklede e-handelsløsningen, med forbedrede logistikkløsninger, gir kunden større fleksibilitet og betyr at leveranser kan tilpasses kundenes Just-In-Time behov, uansett om de handler via B2B eller B2C. Logistikken styres gjennom et enkelt steg der tilgjengelighet og brukeropplevelse er i fokus.
Vil du vite mer?
Bestill en demo eller kontakt:
Sverre Øier
Country Manager Norway
Mail: sverre.oier@cag.no