Magento EMEA Kickoff 2019

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_588.jpg

Som alltid så starter året med Magento kick off for partner i London. Etter sjokkmeldingen i høst om at Magento var blitt kjøpt av Adobe var vi svært spente på hvordan dette ville påvirke oss og våre kunder. Men ting tar tid, bortsett fra mulighetene til å selge Adobes prisbelønte produkter innen digitalisering, personalisering, kampanje, BI, AI og som gjør den digitale kundereisen til en fryd, så har Magento også pakket en løsning for større bedrifter. De har kalt den “Magento experience driven commerce” og den inneholder en kombinasjon av Magento og Adobe, med opsjoner på flere Adobe og Magentoprodukter.

Ikke så veldig kreativt og artistisk, men vi tilgir dem, det er ikke gjort over natten å integrere løsninger og organisasjoner for to så forskjellige selskaper.  Men en ting er åpenbart, Magento er på hugget og strutter av selvtillit, kundebasen vokser i rekordfart og markedet koker. Seminaret ble åpnet med at det ville bli avslørt detaljer om kommende års lanseringer som skulle sies i i fortrolighet og ikke måtte formidles videre, men noen høydepunkter bør vi kunne røpe.

Amazon Salgskanal «if you cant beat them, join them»

Er du redd for konsekvensene av Amazons inntreden på det skandinaviske markedet? Se det som en mulighet istedenfor en trussel. Magento 2 lanserer en egne integrerte modul, klar for å pushe salg gjennom Amazon.

Progressive Webb Apps

Endelig kommer Magento med PWA. Etter år med mer eller mindre foreldet teknologi i frontend, implementerer Magento, ikke bare React, som er en av de to største rammeverkene for frontend i verden, men de bygger også inn en arkitektur som for alvor hjelper utviklere til å bygge Progressive Web Apps (PWA). Det vil si webløsninger som kan oppføre seg mer lik en installert app på smarttelefonen din, og som blant annet har støtte for å kjøre offline med tilgang til varsler på telefonen uten å kreve en installasjon. Eksakt hvordan dette kommer til å se ut og hvordan det vil fungere vet vi ikke eksakt, men det er ikke mange leverandører som har gjort noe lignende.

Nytt internsøk

Et forbedret og personalisert søk har vi lenge savnet. Vi vil nok fremdeles ønske å bruke 3 parts søk med personalisering og «Machine learning,» men et godt Magento søk vil kunne være et mye bedre utgangspunkt i en startfase enn dagens.

Cloud, Cloud Cloud

Både for AWS og Azure. Fremtiden er Cloud og mantraet “Cloud First” det er bare å innse det, lik det eller ikke. Det vil fremdeles være mulig å få «on premise» lisens, men de fleste bør nok forberede seg på at Magento vil ta kontroll over dette området

Magento blir lokal

Nærhet skaper tillit, til sommeren vil Magento ha sine egne skandinaviske representanter i Scandinavia, det gleder vi oss til. Et nært samarbeid og lokal forståelse vil bety mye for Magento kunder og Magento partnere. Dette ser vi frem til.

Pagebuilder

Siden tides morgen har vi savnet en god dynamisk og brukervennlig måte å visualisere og bygge content på, mange kvasiløsninger er blitt brukt av kreative Magentopartnere, men nå kommer den native, det gir en bedre helhetlig løsning.

Og så til slutt en trøst for dere som er sent ute, Magento 1 supporteres enda en liten stund, men nå må dere som fremdeles er på Magento 1 sette i gang med oppgraderingen før det er for sent, løsningen vil støttes til juni neste år, men vi som systemintegratør merker at det er begynt å boble i markedet og det er mange som trenger hjelp. Hvis man ikke tar beslutningen nå kan man risikere at den leverandøren man vil jobbe med er overbelastet og må si nei når forespørselen endelig kommer.

Sverre Øier, Country Manager Norway
sverre.oier@ateles.no
+47 416 11 415

Ateles Consulting