Ulike modeller for PIM – slik velger du rett (3:3)

Hvilken type PIM-system du bør velge, avhenger av hvilken infrastruktur som finnes i virksomheten. Hvis du allerede har en etablert og moderne CMS og bare ønsker å bytte ut selve PIM-delen, kan det ofte være mere hensiktsmessig å velge en mer dedikert og  ferdig løsning. Hvis du derimot har ett eller flere systemer i virksomheten som må oppdateres, for eksempel bildebank, webplattform eller hele netthandelen, er det mer interessant å angripe utfordringen basert på en såkalt DXP, digital experience platform.

Product Information Management - Ateles

Product Information Management - Ateles

Digital Experience Platforms (DXP)

En “digital experience platform” (DXP) kan brukes for de virksomhetene som trenger et sterkt dedikert PIM-system, men også for de som samtidig ønsker et fantastisk støttesystem for å distribuere data direkte ut i kanalene. DXP blir beskrevet av Gartner som “an integrated and cohesive piece of technology designed to enable the composition, management, delivery and optimization of contextualized digital experiences across multiexperience customer journeys”.

Fokus for DXP er på et samvirke mellom alle systemer for å skape kontinuitet gjennom kundereisen. Systemet omfatter presentasjon og eksponering av produktinformasjon i forskjellige kanaler, og må også kunne tilby analyse og styring av kundedata. Noen DXP-er tilbyr til og med AI-tjenester.

DXP vs PIM

Den viktigste forskjellen fra et standard PIM-system er at en DXP håndterer helheten rundt din produktinformasjonen på en unik måte. En slik plattform dekker således alle stadier av ”data procurement, data preparation och data distribution”. Med en DXP som utgangspunkt kan PIM styres som PaaS (Platform as a Service), der leverandøren er ansvarlig for både installasjon og hosting, samt kontinuerlig oppgradering av systemet.

Headless API:s og microservices

En trend er også å sette opp PIM-systemer med microservices och headless API:s. Dette betyr at du gjennom integrasjoner kan spre produktinformasjon gjennom flere forskjellige systemer. I stedet for å ha en enkelt plattform for både produktstyring og distribusjon, brukes såkalte microservices som kan integreres med hverandre. Målet er at disse enkelt skal kunne byttes ut eller oppdateres, uavhengig av hverandre. På denne måten kan du bruke unike systemer for et spesifikt formål, og dermed få den best mulige skreddersydde løsningen for akkurat din virksomhet. Denne tilnærmingen er spesielt egnet for større selskaper som har en etablert IT-avdeling med god teknisk erfaring og som kan håndtere et komplekst oppsett. Samtidig bør virksomheten være erfaren og aktiv kunde av lignende tjenester, ettersom det kreves at flere leverandører er involvert.

Derfor trenger du et PIM-system for din e-handel Last ned guiden

Slik kan Ateles hjelpe din bedrift med PIM

For å kunne implementere de forskjellige delene av PIM-systemet er det viktig å ha en solid samarbeidspartner som kan bistå med å lage relevante tilpasninger eller utvikle nye tilleggsfunksjoner, uten å måtte oppgradere eller erstatte selve plattformen. Ateles er partnere til Pimcore, en platform som støtter nettopp slike krav.

Vi leverer PIM med et microservices og headless-oppsett, der kundene våre har etablert et systemkart hvor det er lettere å erstatte deler av strukturen om gangen. Vi tilbyr også Pimcore som et komplett system for ”Digital Experience Platform-oppsett”. Pimcore er spesielt egnet for de som trenger en kompleks modulering der en standardtjeneste for PIM ikke ville være kraftig nok. Med Pimcore som plattform kan vi i Ateles derfor tilby en fullstendig tilpasset datamodell der systemet er formet etter dine krav og forutsetninger. Pimcore har mottatt flere priser, og har blitt utnevt til ”Cool Vendor” av Gartner for deres innovativ tilnærming til DXP.

Produktinformasjon er en sentral del av fremtidens digitale handel

Å ha en stabil håndtering av produktinformasjon er viktig, både for å kunne skape bedre kundeopplevelser og mer effektive interne prosesser - men også for fremtidig fleksibilitet. Nye integrasjoner og oppdateringer er et krav for kontinuerlig å kunne å styrke sin posisjon i markedet. Et PIM-prosjekt handler like mye om organisasjon og forretningsvirksomhet som teknologi! For de av dere som ønsker å gjøre en seriøs satsning, er det derfor nødvendig å gå gjennom arbeidsprosessene fra starten av og ta hjelp av en ekspert for å finne riktig løsning og et fremtidssikkert oppsett.

 

Kontakt oss på Ateles hvis du vil vite mer om hvordan vi jobber med PIM, og ønsker hjelp i din reise mot mer effektiv og smartere produktstyring!

Ateles Consulting