Gode råd til deg som vil utvikle din digitale B2B handel!

Ateles er partner til Litium som hvert år publiserer en rapport som viser hvor skandinaviske B2B-selskaper står når det gjelder digital handel. Dette er Skandinavias største undersøkelse i sitt slag og er basert på tilbakemeldinger fra over 900 beslutningstakere innen B2B.


Last ned rapporten gratis via denne lenken

Ta et bredere syn på hva digital handel innebærer.
Digital handel innen B2B ikke bare en nettbutikk med handlekurv og checkout. Digital handel dreier seg om alle elementer som støtter ditt salg og markedsfører dine produkter. Vi snakker om innholdet på dine websider, om rik produktinformasjon, produktkatalogpresentasjoner, men ikke minst en kundeportal som en ressurs for dine kunder og som ikke bare muliggjør kjøp, men også tilbyr kunnskap og verktøy som skaper Lojale kunder.

Forstå at B2B netthandel er vesentlig forskjellig fra B2C, selv om vi forventer en like god kundeopplevelse.
Det er bare å innse at det er kun et fåtall tilfeller hvor en digital B2B netthandel erstatter dine selgere. Fokuser derfor heller på prosesser og funksjoner hvor selgere og den digitale handelen kan jobbe sammen og komplettere hverandre. En god B2B netthandel hjelper både kunden og selgeren til en effektiv og god handel.

Innse hvor du er i din digitale kommersielle reise og ta utviklingstrinnene i riktig rekkefølge.
De fleste B2B foretak startet med å publisere websider og presentere sitt foretak, så kom kanskje en produktkatalog publisert med ERP som backend. Neste fase blir ofte en nettbutikk som så ender opp i en kundeportal. Som støtte i denne reisen vil du trenge et Content Management System, et Product Information Management system, og en netthandelsløsning samt integrasjoner mot eksisterende foretakssystemer. Kompleksiteten øker og konsekvensene ved å gjøre feil er stor. Skaff deg en erfaren partner som forstår helheten og kan støtte deg og gi deg gode råd på veien.

B2B er et stort og sammensatt område og aktørene på dette området er mer ulike enn B2C.
B2B har lett for å bli betraktet som en enhetlig gruppe, noe som gjør at mange ikke vil kjenne seg igjen i de råd som gis. I en produksjonsbedrift, som utvikler egne produkter, starter produktets salgssyklus med å skape produktbeskrivelser fra bunnen av. Deres salgsprosess går mot færre større kunder og omfatter ofte også kundetilpassede produkter. En forhandler mottar produktinformasjon fra sine leverandører og videreselger til et større antall kunder. En installatør kombinerer tjenester og produkter og en bedrift som selger forbruksartikler til sine kunder kan ligne mer på B2C enn B2B.