5 grunner til hvorfor du som beslutningstaker bør ta stilling til fremtidens B2B-handel
At digitalisering, nye verktøy, moderne systemer og datakvalitet er viktig i dagens konkurransebilde virker de fleste være enige om. Vi ser imidlertid tendenser til at mange B2B -selskaper oftere henger etter i spørsmål knyttet til digitale løsninger sammenlignet med B2C -selskaper. I dette innlegget henvender Aron Walldén, Client Success Manager, seg til deg som er en beslutningstaker, og presenterer fem grunner som motiverer hvorfor det er viktig å ta stilling til netthandel og digitalisering av bedriften din!
Markedet utvikler seg raskt og vil fortsette å utvikle seg i en digital retning. De som ønsker å delta og være med i spillet må derfor kunne tilby pålitelige og funksjonelle digitale løsninger. Bedrifter som digitaliserer seg, blir smartere, mer effektive og innovative.
Bedriftens digitale løsninger vil hele tiden måles mot konkurrerende virksomheter.
Som beslutningstaker med ansvar for den strategiske retningen og utviklingen, er det viktig å ikke sitte og vente på at de store endringene skjer, men i stedet prøve å ligge i forkant. Kort fortalt handler det om å ikke bli akterutseilt, og risikere at noen gjør det du gjør, bare på en mer effektiv måte som dekker kundenes nye og endrede behov, atferd og ønsker.
Funksjon – Kundene forventer det
Uansett om du driver et mindre eller større selskap, forventer dine B2B-kunder at du har velfungerende digitale løsninger tilpasset dine kunders spesifikke ønsker og behov. Et eksempel kan være en personlig bedriftsside eller portal, der ofte kjøpte produkter, avtaler osv ligger enkelt tilgjengelig. Som forhandler vil du selvfølgelig gjøre det enkelt for kundene dine å handle fra deg og skape fornøyde kunder som så vil forbli lojale.
I dag bør en netthandel være lett å bruke for både selger og kjøper, noe som betyr at det kreves en solid og gjennomtenkt arkitektur som støtter disse funksjonene. Vi kommer tilbake til dette i punkt to.
2. Struktur – For dine ansatte
Både dine nåværende og fremtidige ansatte forventer at den daglige driften og virksomheten utvikles i en digital retning. Selgere ønsker å få tilgang til detaljerte data som kataloger med informasjon, ordrehistorikk, bestillingsstatus eller hvordan det ser ut i «pipeline». Dette kan være eksempler på funksjoner en selger vi ha bruk for i sitt arbeid - og som bør være tilgjengelige når de er på farten.
For å strukturere kundekontakter, kundeordrer og annen relevant informasjon og ikke minst for å effektivisere hverdagen, kreves det et eller flere støttesystemer som strukturerer data på en skalerbar og oversiktlig måte. Et gjennomtenkt CRM-verktøy (Customer relations Management) er nødvendig. Et CRM gir informasjon og den strukturelle støtten som organisasjonen krever og betyr at viktig og relevant informasjon er samlet på ett sted. På denne måten kan man spare organisasjonen mye tid, og yte bedre service til kundene. Forbindelsen mellom netthandel og et godt CRM-system er viktig og et veldig kraftig verktøy å ha i hverdagen.
Et annet system er et PIM (Product Information Management) som utfyller selskapets CRM. I dag, med de ofte store produktmengdene, blandingen av fysiske og digitale butikker, sentrale lagre, etc., er et gjennomtenkt PIM-system nesten som en hygienefaktor å regne for å håndtere informasjon om produkter på en strukturert og sentralisert måte. Les mer om PIM i guiden nedenfor.
Vil du vite mer om PIM?
Vi har skrevet en guide som forklarer
hvorfor du trenger et PIM-system for din netthandel
3. Utvikling – Økt kompetanse i organisasjonen
En av de viktigste faktorene for ansatte i dag er å se personlig utvikling og utvide / utdype ferdigheter. Som B2B -selskap betyr investering i digitalisering av virksomheten at ansatte får jobbe med nye innovative og spennende verktøy. De ansatte får utvikle sine ferdigheter i nye attraktive systemer. Dette vil hjelpe både selskapet og de ansatte med å bygge for fremtiden. Digitalisering og nye verktøy/systemer vil føre til et raskere innovasjonstempo, økt effektivitet, nye innfallsvinkler og nye løsninger.
Med digitalisering og en etablert netthandel vil det utvikles ny kunnskap og kompetanse i bedriften. Det vil i mange tilfeller også være behov for å ansette ny kompetanse. Eksempler på dette kan være: E-com-ledere, spesialister på digital markedsføring eller UX- og UI-designere. Investering i digital utvikling gir selskapet nye verktøy og data som kan brukes internt og eksternt. Både interne prosesser og arbeidsmetoder innen ulike deler av organisasjonen kan effektiviseres gjennom digitalisering, for ikke å snakke om den store datamengden som selskapet kan bruke i sin kommunikasjon med markedet. Det bringer oss videre til punkt fire.
4. Større mengder kvalitativ og kvantitativ data
En nettbutikk med tilhørende støttesystemer er en gullgruve for datainnsamling og analyse. Med tilgang til kvalitetsdata kan du sette opp strategier, måle effekten av kampanjene dine, måle hvordan kunden oppfører seg på nettstedet ditt, måle konvertering og en rekke andre funksjoner og KPI:er som effektiviserer arbeidet ditt, og gjør opplevelsen for kundene dine bedre.
Nivået av service du kan yte til dine kunder blir rett og slett skarpere og mer effektiv, og du som beslutningstaker vil kunne se frem til å analysere alt fra salgsdata til data for ordrehistorikk og kunders faktiske oppførsel på nettet.
Ved hjelp av dataene du samler inn, vil du kontinuerlig kunne optimalisere nettbutikken, kundereisen, sortimentet og markedsføringsstrategien.
Hva er en MDM- og CMS -strategi?
5. Det er kostnadseffektivt
Alle systemene som er en del av en komplett netthandelsløsning og digitaliseringen av virksomheten, er der for å effektivisere og legge til rette. Det handler om å gjøre det enkelt for kunden å handle fra deg. Det handler om gode automatiserte prosesser og effektiv datainnsamling. Det handler rett og slett og om å gjøre hverdagen enklere.
En stor del av formålet med digitalisering av bedriften er å gjøre manuelle prosesser mer kostnadseffektive. Ved hjelp av netthandel og automatiserte salgsprosesser kan du for eksempel få leads på en helt ny måte enn før, og gjennom ny informasjon og data tilpasse markedsføringen for å øke «ROI». Digitalisering betyr også at du ved hjelp av såkalte Dashboards kan spore prosesser i sanntid og automatisere rapporter til forskjellige deler av organisasjonen. Mulighetene med e-handel og smarte digitale støttesystemer gjør at du kan effektivisere, organisere og skalere virksomheten din på en kostnadseffektiv måte. Et spørsmål som enhver beslutningstaker bør stille seg, er den alternative kostnaden ved å ikke å digitalisere. Vi vet hva digitalisering kan gjøre, og for oss er ikke e-handel og digitalisering et valg. Det er en nødvendighet i dag og et krav i morgen..
Tør å be om hjelp
Å implementere nye, innovative måter å jobbe på kan føles vanskelig, engasjerende, spennende eller som å "kaste seg ut i det ukjente" - følelsene er mange og det samme er spørsmålene. Det kan være vanskelig å vite i hvilken ende du bør begynne og hvem du skal be om råd. Men å begynne i det små kan gi flotte resultater, så ikke vær redd for å be og be om hjelp. Ofte finnes ikke denne ekspertisen og kompetansen internt, og da kan det være nødvendig med en erfaren og pålitelig partner å jobbe med. Når det gjelder produksjon, markedsføring og salg, stoler man ofte på eksperter på området - det samme bør gjelde digitale løsninger og netthandel.
Å gå i retning av fremtidens B2B -handel skjer ikke over natten, og virksomheten vil mest sannsynlig trenge støtte og hjelp under prosessen. Hvis du føler deg usikker og har spørsmål, er det ofte en god idé å be om et uforpliktende møte med mulige samarbeidspartnere. Spør hvordan de kan hjelpe deg med dine utfordringer, hvordan de ser på markedet og hvordan de mener du og din bedrift kan forbedre selskapets kundereise og digitalt reise.
Produsent, grossist eller forhandler i B2B?
Finn ut hvordan digital handel kan være relevant for deg.
Velg riktig partner for deg!
Du har lansert din nye netthandel, de nye digitale systemene er på plass. Prosjektet anses vellykket, og en følelse av optimisme sprer seg. Det gjenstår fortsatt viktig arbeid. Ansatte må kunne navigere i og ta i bruk alle systemer med de mulighetene de bringer med seg. Det er derfor viktig med opplæring og at du jobber med en partner som gir deg den støtten og de råd du trenger i prosessen. En nettbutikk er ikke statisk, men den må holdes i live, utvikles og optimaliseres. Først da vil den åpne opp utrolig mange muligheter, og få virksomheten din til å vokse.
C.A.G Ateles er en totalpartner som kan svare på alle dine spørsmål knyttet til netthandel. Selv om du ikke vil starte et stort prosjekt, må du kanskje gjøre organisasjonen klar for fremtiden. Vi har ikke fasiten, men vi kan digitalisering og netthandel, og vi samarbeider med deg for å komme frem til den absolutt beste løsningen basert på dine og kundenes behov.
Vi gleder oss til å hjelpe deg med å bygge din digitale løsning!