5 Best Practice for optimalisering av produktsiden
Produktsidene på din nettbutikk er stedet der du har størst mulighet til å overbevise besøkende om å ta en kjøpsbeslutning. Ettersom mye trafikk vanligvis går til produktsidene, er det viktig å kontinuerlig jobbe med å optimalisere dem og dermed skape en god brukeropplevelse. I dette blogginnlegget har vi samlet fem områder for beste praksis:
Bilder: Bildene er det første besøkende ser på produktsiden, så det er viktig at de representerer produktet du ønsker å selge på en god måte. Sørg derfor for at bildene er av høy kvalitet, at det er bilder av detaljer fra ulike vinkler. Bruk gjerne også produktvideoer for å gi bedre forståelse for produktet og sette det i en sammenheng.
Produktbeskrivelser: En tydelig, informativ og overbevisende produktbeskrivelse er avgjørende for at kunden skal forstå mer om produktet og ha gode beslutningsgrunnlag. Sørg derfor for å beskrive produktet grundig, inkludert funksjoner, fordeler, bruksområder og eventuelle spesifikke egenskaper. Bruk gjerne punktlister i tillegg til løpende tekst for bedre lesbarhet.
Tydelig handlingsoppfordring (CTA): En fremtredende og tydelig kjøpsknapp (CTA) er nødvendig for å guide besøkende til å gjennomføre kjøpet. Bruk en oppfordrende tekst på knappen, for eksempel "Legg i handlekurv" eller "Kjøp nå", for å oppmuntre til handling. La gjerne CTA være synlig selv mens man skroller nedover siden.
Vis omtaler: Positive tilbakemeldinger fra andre kunder kan hjelpe potensielle kunder å føle seg tryggere med å kjøpe produktet, noe som kan øke konverteringsgraden. Derfor anbefaler vi å inkludere vurderinger og kundeanmeldelser på produktsiden.
Vis relaterte produkter: Ved å vise kjøpforslag med relaterte produkter, for eksempel "Du kan også like", på produktsiden, kan du øke gjennomsnittlig ordreverdi og forbedre den generelle kundeopplevelsen. Ved å vise produkter som kan være relevante for kundens behov eller interesser, viser du som nettbutikkeier at du forstår deres ønsker og kan hjelpe dem med å finne alt de trenger på ett sted. Vi oppfordrer til å utføre A/B-testing av ulike anbefalingsvarianter for å finne den vinnende modellen for ditt nettsted.
Hvis du har spørsmål eller ønsker å lære mer om hvordan du kan begynne å optimalisere produktsidene på din nettbutikk, er du hjertelig velkommen til å kontakte oss på CAG Ateles.