ChatGPT og e-handel – bare begrenset av din kreativitet
Selkapet OpenAI sin AI-drevne tekstgenererte chatbot kalt ChatGPT, sier at det kan overta Googles posisjon innen søk på noen år med sine 100 000 000 brukere. ChatGPT bruker maskinlæring for å etterligne menneskelig språk og kan, i motsetning til Google og tidligere chatboter, føre samtaler med mennesker, besvare spørsmål, gi råd og informasjon på en troverdig måte.
Hvordan vil e-handlere bli påvirket av ChatGPT?
Chatboten kan brukes til en rekke ulike ting for e-handlere, alt fra å lage produktbeskrivelser, skrive SEO-tilpassede landingssider og metatekster, håndtere kundespørsmål, lage ulike typer innhold til markedsføringskanaler, lage utkast til prosjektplaner osv. Vår spådom er at det bare er fantasien, og evnen til å formulere "riktige" spørsmål for å få "riktige" svar, som vil sette grenser.
Hvis vi spør ChatGPT selv "Hvordan kan ChatGPT brukes for å forbedre en e-handelside? Gi ti eksempler i en tabell." Så vil svaret være i henhold til bildet.
Det ser altså ut til å være mange fremtidige mulige anvendelsesområder for ChatGPT. Anvendelsesområdet som ligger nærmest er kanskje å bruke chatboten som input for ulike typer innhold i ulike kanaler.
Her er noen eksempler:
Skriv en produkttekst
Gode produkttekster er noe av det viktigste for konverteringen. Teksten skal ikke bare kunne beskrive produktet på en informativ måte, men også kunne inspirere den besøkende ved å sette produktet i sammenheng. Teksten må også være SEO-vennlig og inneholde relevante søkeord. Å ha gode og selgende produktbeskrivelser kan være en tidkrevende oppgave for e-handlere.
Vi ga ChatGPT oppgaven: "Skriv en selgende produkttekst på maks 200 ord som beskriver en 20 liters ryggsekk med viktige funksjoner som kan brukes til mye."
Se resultatet på bildet.
Konklusjon
Vår konklusjon er at AI-verktøyet ChatGPT er et svært kompetent og nyttig verktøy som krever en viss grad av manuell korrigering for å justere for eksempel produktspesifikasjoner, spesielle egenskaper og lignende informasjon som er spesifikk for dine produkter, tjenester eller deg som selskap. Et annet aspekt, sett fra et selskapssynspunkt, er viktigheten av tonen og teksten som verktøyet genererer, og om det passer ditt selskap. For å skrive et raskt innlegg eller innholdstekst, er ChatGPT et godt verktøy som kan spare deg mye tid og effektivisere ditt arbeid. ChatGPT er et verktøy som utvikles raskt og som bruker AI til å bli bedre og bedre jo flere som bruker det. Vi ser at det kun er fantasien som setter begrensningene for hvordan det kan brukes, og vi vil med interesse følge utviklingen videre.