Composable Commerce – en ny æra eller gammelt nytt?
Hva er Composable Commerce?
Ideen med Composable Commerce er muligheten til fritt å velge de komponenter du selv ønsker for å skape konkurransekraft og rasjonell drift - «best of breed». Et gammelt konsept vil mange si, men utviklingen er i ferd med å fjerne de tekniske utfordringene som før gjorde dette dyrt og komplisert og skapte utydelig ansvarsdeling. Composable er i ferd med å modnes og er i utgangspunktet en fantastisk ide, men konseptet har også betydelige utfordringer som det er viktig å være oppmerksom på.
“Det vil si større komponenter som løser en forretningsoppgave og ikke bare en funksjon.”
Eksempler på Composable Commerce komponenter
Digital Commerce har gått igjennom en rekke konseptuelle endringer de siste 20 årene, fra singel channel, multichannel, omnichannel, unified commerce, MACH (Microservices, API, Cloud, Headless) og nå composable commerce. Buzzwords for noen, men allikevel en synliggjøring av en rivende utvikling fra en umoden til en moden bransje - fra løsninger kun levert av spesialister til løsninger som mange ønsker å levere - fra noen få tydelige plattformleverandører til et bredere landskap av plattformer med ulik teknologi, driftsmodell og arkitektur.
Når vi ser på de seneste trendene, Microservices og Composable commerce, så er dette nær beslektede begrep. Microservice er ofte er mindre, mere avgrenset og funksjonsorienterte løsninger, mens Componenter i en Composable arkitektur omfatter det Gartner definerer som; ”Packaged Business capabilities” PCBs. Det vil si større komponenter som løser en forretningsoppgave og ikke bare en funksjon. Det betyr at de to begrepen også kan overlappe hverandre hvor microservices, som både er en funksjon og løser en forretningsoppgave, også vil være en komponent som kan beskrives som en PCB.
Eksempler på komponenter som vil kunne defineres som composable.
Core commerce (shopping cart, promotions, check-out)
Betalingsløsning
Gavekort
CMS/Content
Søk
Reviews and ratings
Customer data platform (data/personalization analytics)
Chat/Chatbot
Order management
PLC
Returhåndtering
Drivere for composable Commerce
Composable er drevet av ønsket om å være fleksibel, tilpasningsdyktig ha valgfrihet og være fremtidssikker. Men i følge Gartner er dette kostbart og komplisert og krever modenhet, kunnskap, og en tydelig intern forståelse av hva dette innebærer, og hva målsetningen med en slik strategi er:
Forretningsmessige fordeler
Økt reaksjonshastighet, tilpasning og innovasjon
Evne til å komponere din egen unike kundeopplevelse
IT-funksjon koordinert med forretningsfunksjon
Unngå motsetninger mellom forretningsinitiativer.
Tekniske fordeler
Fordeler med «mikrotjenester»-tilnærmingen, men med passende granularitet i tjenesten.
Inkrementell utvikling – oppgrader oftere med mindre påvirkning.
Iboende pluggbar fleksibilitet for optimalisering eller nye innovasjoner
IT-funksjoner er koordinert med forretningsfunksjon: Endelig felles mål.
Lang forventet levetid
Kan raskt tilpasses
Startinvestering høyere, men billigere over tid
Prøve og feile med mindre kost
Utfordringer
Gartner påpeker at Composable Commerce, per i dag er et konsept som kun delvis er realisert og dermed under utvikling og betinger en høy grad av digital modenhet.
En moden digital organisasjon
Digital Produkttenkning, produkteierskap og ledelse
Bruke smidig/agil produktutvikling, fusjonsteam
DevOps-modenhet
Cloud og cloudOps og hybridarkitekturer
Om du og din bedrift bør vurdere en Composable strategi er i tillegg et spørsmål om hvor konkurranseutsatt og agil din bransje er. Det er lett å forstå at et selskap innen Telecom i større grad vil kunne utnytte mulighetene og tåle kostnadene ved en slik strategi enn et selskap innen mekanisk produksjon.
Vi skal også være oppmerksomme på at Gartner, som et globalt foretak, jobber med foretak av en helt annen størrelse enn de fleste i Norden, det er derfor viktig at vi ser deres analyser og anbefalinger i lys av nettopp det. Tradisjonelt så har vi også i Skandinavia hatt en strategi hvor ERP i større grad er integrert med, og fungerer som backend til dagens Ecom løsninger, hvilket begrenser nytten av en composable tilnærming. Dette gjelder spesielt Retailere og B2B selskaper.
Nytteverdi er en kombinasjon av teknikk og kunnskap.
Velger man en composable strategi må man forstå at det medfører en forskyvning av ansvar fra leverandør til deg som ehandler. Skal du stå fritt til å velge de komponenter du ønsker, må du også opprette et leverandørforhold til hver enkelt komponentleverandør og gjøre et valg om du selv skal ivareta dette samarbeidsforholdet eller om du skal be din ehandelsleverandør å gjøre det! Din ehandelsleverandør vil ikke kjenne alle tilgjengelige komponentleverandører og vil derfor ikke alltid kunne bidra med kunnskap om hvordan den fungerer eller bør optimeres. Du vil selv måtte opprette en rekke leverandørforbindelser og forholde deg til kunnskap og ekspertise fra like mange partnere. Med en forståelse av at kundenytte er en kombinasjon av teknikk og kunnskap, så kan det i mange tilfelle være bedre å velge en løsning eller en komponent som din eksisterende samarbeidspartner allerede kjenner godt, både i funksjon og teknikk enn, å velge den løsningen som står øverst på din ønskeliste.
Alternative strategiske valg!
Gartner tegner følgende bilde av fremtiden:
Innen 2023 vil 50 % av nye handelsfunksjoner være integrert som API-sentriske SaaS-tjenester.
Innen 2023 vil organisasjoner som har tatt i bruk en sammensatt tilnærming, overgå konkurransen med 80 % når det gjelder hastigheten på implementering av nye funksjoner.
Innen 2023 vil 30 % av handelsorganisasjoner kreve en API-produktlederrolle for å modernisere digitale handelsapplikasjoner og arkitektur.
Innen 2024 vil 10 % av digitale handelsorganisasjoner bruke pakkede forretningskapasiteter (PBCs) for å konstruere sine applikasjonsopplevelser.
Samtidig sier Gartner at: “Composable Commerce is NOT here today, it remains a future ideal, but we are on the way. Headless and platform modularity are the starting points.”
Strategisk alternativ 1: Velg en ren composable løsning og ta ansvaret for den digitale kommersielle utviklingen selv.
Merk at smidighet og fleksibilitet kommer på bekostning av kompleksitet. Det blir flere bevegelige deler å forholde seg til så en slik strategi vil kreve mere teknisk forståelse og styring.
Lever du i en konkurranseutsatt og agil bransje og har en høy IT kompetanse på tvers av selskapets funksjonsområder så er dette en strategi du bør vurdere, men Composable er ikke «plug and play», og hvem tar ansvaret for at komponent og API fungerer sammen når kundene velger? Ditt ehandelsbyrå vil helt sikkert kunne hjelpe deg, men med stadig nye ukjente komponenter vil både implementering og vedlikehold av integrasjoner kunne bli dyrt og usikkert og det endelige ansvaret må du som kunde ta.
Strategisk alternativ 2: Velge en ren composable løsning i samarbeid med din Ecom leverandør
En mellomløsning er å velge å legge mere ansvar på din ehandelsleverandør som etter all sannsynlighet vil ha bygget sin egen arkitektur eller Accelerator av 3 parts komponenter. Du vil kunne få en komplett netthandelsløsning, men på leverandørens betingelser. Du sier i første omgang fra deg de valgmulighetene du ønsker å oppnå med en Composable strategi, men har mulighetene til å følge det sporet senere.
Strategisk alternativ 3: Velge en plattform med Core Ecom funksjoner og en API First strategi
Det siste alternativet er å velge en samarbeidspartner og en løsning som allerede er en komplett netthandelsløsning, men i tillegg har, eller kommer til å implementere et åpent API for fritt å kunne legge til komponenter på samme måte som i en ren Composable Commerce løsning. Fordelen med et slikt valg er at det vil bli en rimeligere oppstartsinvestering. Komponentene som følger med løsningen er plattformleverandørens egne samtidig som du, over tid, kan gå gradvis inn i en composable strategi på det nivået du selv ønsker.
Adobe Commerce og Composable Commerce – ikke enten eller, men både og!
Adobe Commerce har et ganske pragmatisk syn på Composable Commerce, de ser ikke på begrepet ut fra et teknisk perspektiv, men ut fra et kundenytteperspektiv. Det er ikke så vanskelig å forstå siden Adobe, tidligere Magento, er den plattformen i verden som uten sammenligning, har hatt det største tilfanget av 3 parts moduler gjennom tidene. Muligheten til fritt å velge slike utvidelser har, historisk sett, vært en av de viktigste grunnene til å velge Adobe/Magento. Konseptet er med andre ord ikke nytt i det hele tatt, men teknologiutvikling og kundenes digitale modenhet har skapt nye muligheter også for andre aktører.
Betyr dette at Adobe vil forlate sin monolittiske tilnærming som garanterer en komplett funksjonsrik netthandelsløsning, basert på egne verdensledende komponenter? Nei Adobe går for et columbi egg. Gartner presiserer at en Composable strategi krever en digital moden organisasjon, at en slik strategi er å foretrekke, men den er dyr og passer ikke alle industrier. I tillegg er Gartner åpne på at Composable ikke er modent enda, headless er første steg og mere kommer. Det viktigste er å ha en leverandør som følger utviklingen og har en strategi på å levere Composable når tiden er inne.
Adobes strategi er å kunne levere verdens beste netthandelsløsning med «native» komponenter, men samtidig legge på et API for å bli Composable og introdusere en «APP builder» for å gi 3 parts leverandører muligheten til å utvikle egne komponenter dedikert for Adobe. Adobe gir med andre ord sine kunder muligheten til å starte med en komplett netthandelsplattform med native eller 3 parts komponenter og åpner samtidig for å bytte ut eller legge til nye komponenter og dermed oppnå en composable strategi uten å måtte gjøre et enten-eller-valg i investeringsøyeblikket. Det blir mulig å vokse inn i en composable strategi i takt med sin egen og markedets modenhet.
CAG Ateles
CAG Ateles er partner til Adobe med kunder som Boots apotek, Maxbo og Felleskjøpet FKRA. Vi har jobbet med netthandel og store ledende nordiske kunder i over 20 år. Dette har gitt oss en erfaring og en kunnskaps-dybde og -bredde som få andre har. Kontakt oss gjerne for en samtale om dine utfordringer og behov innen digital handel.
Ta kontakt med
Sverre Øier, Tfn: +47 41 61 14 15
Tobias Lindström Tfn: +46 736 40 92 32