De vanligste feilene du gjør med SEO i din netthandel

 

At SEO er viktig for å skape synlighet for din nettbutikk er ikke ukjent for de fleste e-handlere. Men, det er fortsatt mange som ikke har oversikt over hva som faktisk påvirker rankingen i Google, og fortsetter å gjøre feil som kan straffe seg enormt. Her er de fem vanligste feilene når det kommer til SEO i netthandelen, og hva du bør gjøre i stedet.

1.   Du gjenbruker beskrivelser for veldig like produkter

Mange webbutikker inneholder flere varianter av en og samme produkt. En jakke finnes for eksempel kanskje i åtte farger og fem ulike størrelser. En vanlig feil er da å legge opp alle produktene separat, men uten å endre produktbeskrivelsen. Er det noe Google ikke liker, så er det duplisert innhold, og har du flere veldig like produktsider kommer dette garantert å gå negativt ut over synligheten i søkeresultatet. Vær kreativ og utnytt mulighetene for å skape unikt innhold!

2.   Dine metatitler og metabeskrivelser er rotete

For en netthandel som kanskje har titusenvis av ulike produkter er det vanlig å glemme at metabeskrivelser - og ikke minst metatitler - også må være unike. Har du åtte ulike URL-er for en jakke er det viktig å faktisk skrive hva som skiller dem, uansett om det er farge, størrelse, materiale eller modell. Lag gjerne nøkkelordene og strukturene på dine metatitler ut i fra en mal. For eksempel: Varemerke - Modell - Farge - Størrelse. Det gjør det lettere både for Google og besøkeren å tolke!

3.   Du glemmer muligheter for interaktivitet på siden

Å la kunder fortelle om sine egne opplevelser av deg, ditt varemerke og dine produkter er viktig, ikke minst for troverdigheten! Men, alt for få bedrifter utnytter muligheten til brukergenerert innhold på sin nettbutikk. Uten eksempelvis anmeldelser minsker trafikken så vel som konverteringen, ettersom potensielle kunder legger stor verdi i andres opplevelser. Gi dem muligheten til å kommentere på innhold, skrive anmeldelser og laste opp sine egne bilder og filmer av produktene. Alt innhold som brukerne kan lage vil gi en positiv innvirkning på din SEO. Google kommer til å rangere deg høyere om de oppdager at besøkende deltar på din webside på ulike måter. Samtidig kommer dine kunder, med egne ord, å bidra til å øke det unike innholdet på din side. 

4.   Du henter produktinformasjonen rett fra leverandørene

En annen vanlig feil som mange e-handlere ofte gjør er å kopiere produktinformasjonen direkte fra leverandøren, uten å gjøre den minste endring i beskrivelsene. Det kjennes kanskje ut som en selvsagt og tidsbesparende ting å gjøre, men det kommer til å koste deg mer enn det smaker. Er det flere nettbutikker som selger samme produktet som deg finnes dessuten risikoen for at den eksakt samme teksten finnes på flere sider, og dette drar ned din synlighet enda mer. Bruk alltid dine egne ord for å lage unike beskrivelser, det kommer å lønne seg i lengden.

5.   Du har ikke gjort en ordentlig søkeordanalyse

Bortsett fra å gjenbruke beskrivelser og blåse i å skape unikt innhold for ulike produkter, er det mange e-handlere som ikke engang vet hva de potensielle kundene faktisk søker etter. Å ikke gjøre en ordentlig søkeordanalyse gjør at du risikerer å miste mye trafikk til din nettbutikk, og også tape på konvertering og salg. Bruk et SEO-byrå for å gjøre en analyse av hvilke nøkkelord du faktisk har mulighet for å rangere høyere på, Det kan booste resultatet enormt! Når du vet hva kundene faktisk søker etter har du også muligheten til å skape innhold utover gode produktbeskrivelser og landing-pages, noe som er en en stor fordel for å drive mer organisk trafikk til din side.

Vil du lære deg mer om hvordan du bør tenke og handle omkring SEO for å øke salget i din netthandel på sikt? I vår guide “SEO for netthandelen - fra teknikk til trender” har vi samlet en hel mengde råd.