5 måter å forberede din nettbutikk for sesongen
Mange selskaper som selger forbrukerprodukter står nå overfor sesongens store salgsperiode. For deg som e-handelsbedrift betyr det at du forhåpentligvis allerede har jobbet hardt med flere områder for å kunne maksimere salget. Du har sørget for et produktutvalg som kundene etterspør, og du har fått varer til lageret i tide. Innhold og kampanjer er opprettet for å trekke trafikk til nettstedet ditt, og du har sett over markedsføringsmiksen for å nå ut til potensielle kunder på en effektiv måte.
Er det noe mer å gjøre? Ja, absolutt! Vi har listet opp 5 tips om ting som vi mener du som e-handelsbedrift kan se over en ekstra gang for å optimalisere mulighetene dine foran en viktig salgsperiode.
1. Gå igjennom innholdet på produktsidene
Hvilket innhold som finnes på produktsidene har stor påvirkning på ombesøkende kommer til å konvertere eller ikke da det er viktig at kundene får en god forståelse av produktet og dets funksjoner.
Fokuser på å gjennomgå alt innholdet for deres bestselgere og se hva dere kan forbedre når det gjelder bilder og produktbeskrivelser.
2. Fremhev aktuelle kategorier og produkter.
Gjennomgå merchandising-strategien deres på nytt og forsikre dere om at dere har tydeligere kategorier med relevante filtreringsmuligheter, og at de mest populære kategoriene vises øverst i menyen. Hvis dere har et verktøy for personalisering og produktanbefalinger, basert på kundens tidligere kjøp eller navigeringshistorikk, kan det være verdt å se på oppsettet en gang til og kanskje teste ut noe nytt.
3. Samle innsikt fra søkefunksjonen.
Søkefunksjonen er en viktig funksjon i nettbutikken da den sparer tid, øker konverteringer og forbedrer kundeopplevelsen samt gir innsikt i kundeadferd. Se nærmere på vanlige søkeord med høy konvertering og marker de tilsvarende produktene. Gjennomgå også søkeord med lav konvertering og se hvordan produktsidene kan forbedres.
4. Forbered kundeservice.
Forbered dere på økt trafikk på nettsiden under salgsperioden ved å ha en godt planlagt kundestøttestrategi på plass. Sørg for å ha nok personale til å håndtere spørsmål og problemer, og gi tydelige instruksjoner om hvordan kundene kan få hjelp. Sørg for at kundeservice har den informasjonen de trenger om produkter, kampanjer og andre vilkår for å kunne hjelpe kundene på best mulig måte. For å avlaste kundeservice er det bra å se på FAQ-siden og sørge for at den inneholder de vanligste spørsmålene som besøkende stiller, samt svar på disse.
5. Test og optimaliser løpende.
Sørg for å teste og optimalisere produktvisning og kampanjer jevnlig under salgsperioden. Det første trinnet i en vellykket merchandising-strategi er å forstå kundenes behov og adferd, og kunne tilpasse seg deretter. Test ulike strategier for å se hva som fungerer best for nettsiden og kundene deres. Bruk A/B-testing for å sammenligne resultatene av ulike typer innhold og juster strategien deres basert på resultatene.