Lønner det seg å investere i SEO for netthandel?
Å begynne på et SEO-prosjekt i e-handelen din kan kjennes vanskelig for deg som aldri har gjort det før. Hvor skal jeg begynne? Hvor skal jeg legge ned mest arbeid? Hvordan ser mine faktiske resultater ut i dag? Og ikke minst, hvordan vet jeg om det i det hele tatt kommer å lønne seg til slutt?
SEO er viktig - og komplisert. Det finnes mange bedrifter som prater om at de “behøver å se gjennom SEO på sin webside”, men som fortsatt ikke forstår hvordan det faktisk fungerer og hvordan resultatet kan bli. For å kunne drive et bra (og resultatdrevet) SEO-prosjekt bør du ha realistiske forventninger og vite hva det faktisk kan bidra med. Om du samtidig velger å jobbe kontinuerlig med SEO så kommer du til å se tydelige resultater - og ROI - selv om du du bare gjør en engangsinnsats.
Et pilotprosjekt innen SEO hjelper deg å bedømme hvordan tingene står til
For å skaffe seg et bilde av hva et SEO-prosjekt faktisk kan bidra med vil et pilotprosjekt være løsningen. Få hjelp av en ekspert for å se hvor det finnes forbedringspotensiale for ditt varemerke! I et forarbeide omkring SEO analyseres din e-handel innenfra og ut - fra teknisk SEO til sidetitler og metabeskrivelser - for å bedømme utgangspunktet. Samtidig ser man på konkurrentene i bransjen - får de mye mer trafikk enn det du får? Finnes det noen særskilt produktkategori eller en annen del av markedet du kan ha en sjanse til å øke?
Begynn med de lavthengende fruktene!
I en netthandel med hundretusenvis av sider kreves det ofte eksperthjelp for å kunne identifisere hvilke ulike sider som krever forbedring innen SEO, og for å kunne vise resultater. Samtidig finnes det ofte selvsagte deler å søkeoptimalisere for en netthandel. Mange store bedrifter med nettbutikker er sløve med f.eks. metabeskrivelsene - en tilsynelatende enkel sak å gjøre noe med, men som ofte kan kjennes alt for omfattende å håndtere i en så stor skala.
Gjennom å la et SEO-byrå gjøre en enkel analyse av din side, kan du få oversikt over hvilke lavthengende frukter som finnes i din e-handel, og begynne å arbeide med disse utvalgte URL-ene som første steg. Det kan handle om å optimalisere sidetitler, alt-tekster og produktinformasjon ut i fra relevante nøkkelord. Ut i fra dette går det senere an å bedømme hvorvidt det kan være verdifullt å drive et mer dyptgravende prosjekt innen SEO på din nettbutikk.
Når lønner IKKE et SEO-prosjekt seg?
I visse sammenhenger kan det vise seg at et SEO-prosjekt ikke er lønnsomt for din bedrift i det hele tatt, eller for den bransjen du har virksomheten innenfor. De kan handle om en så enkel sak som at det finnes for lite trafikk, eller for få søk på Google for at det skal kunne gi tydelige resultater. Å leie inn en ekspert for et SEO-prosjekt er i seg selv en ganske stor investering - men om de forteller at det kommer til å ta 3-4 år før du ser resultat av arbeidet er det ikke noe du bør legge penger i. I stedet kan det være mer verdifullt å lære deg om emnet og gjøre søkeoptimaliseringen på egen hånd, over lengre tid. Til og med dette kan et SEO-byrå hjelpe til med!
Vil du lære deg mer om å drive et SEO-prosjekt med hjelp av en ekspert, og oppdage hvordan du kan se ROI svart på hvitt når du arbeider med søkeoptimalisering i din egen netthandel? Se på vår guide “SEO innen netthandel - fra teknikk til trender”!