Nybegynnerguide til teknisk SEO
Canonicals, index, sitemap og hreflang-tagger – teknisk SEO både høres ut som, og er ganske komplisert! Samtidig er det en veldig viktig del av din nettbutikk, og har direkte påvirkning på dine salg. I dette blogginnlegget forteller vi mer om hva teknisk SEO er, og presenterer tre klare eksempler.
Hva er teknisk SEO?
Teknisk SEO handler enkelt forklart om å gjøre slik at Google kan lese og forstå din webside, gjennom å se til at noen underliggende tekniske strukturer finnes. Det er mange ulike måter å gjøre jobben til Google lettere på, og dermed også gjøre din webside lettere å tolke og gå igjennom. Jo mer og bedre teknisk SEO du har, jo fortere går det, og bedre kommer ditt innhold til å presenteres.
For deg som driver netthandel er teknisk SEO kanskje den viktigste grunnmuren for å få hjemmesiden til å indekseres riktig. En vanlig bedriftshjemmeside innholder kanskje 100-300 sider - mens en nettbutikk kan ha opptil flere hundre tusen, der hver side i sin tur har et veldig omfattende innhold. Men, du trenger ikke bekymre deg. Det finnes flere måter å gjøre SEO-jobben lettere på.
3 ulike eksempler på teknisk SEO
1. Canonicals
Si at du har en jakke i din webshop som finnes i 8 ulike farger og 10 ulike størrelser. Ut i fra hvordan din nettbutikk er konfigurert, så vil disse ulike variasjonene av jakken ha hver sin unike URL, noe som gjør at Google betrakter de som helt separate produkter og dermed minsker selve jakkens gjennomslagskraft i søkeresultatet. Canonicals er en type tagg som istedet forteller Google at de ulike fargene eller størrelsene bare er variasjoner av en og samme produkt. Samtidig kommer bare den varianten du velger, f.eks. den blå jakken i størrelse 42, til å vises i resultatet.
2. Sitemap
En sitemap er en fil som inneholder en liste med alle ulike URL-er på din webside du vil at Google skal inkludere i sin database. Det kan finnes sider på din nettbutikk som du ikke vil skal vises i søkeresultatet - for eksempel “Mine sider”, check-out, handlevognen og lignende. Med en sitemap forteller du klart og tydelig for Google hvilke sider som skal indekseres, og det gjør jobben med å gå igjennom dine sider enklere og raskere. Samtidig blir det også lettere og raskere for Google å finne ut hvilke URL-er som er nye på websiden, og hvilke som er tatt bort.
3. Hreflang-tagger
Mange webshopper har kunder over hele verden, men hvordan skal Google egentlig kunne vite når de skal sende de britiske besøkende til .co.uk, og de amerikanske til .com? Med href-tagger kan man styre besøkende fra hvert land rett gjennom å koble sammen websiden ulike sider for sine respektive språk. Da href-tagger må finnes på hver eneste side for at matchingen skal bli rett er det ofte ikke helt enkelt å håndtere selv - her kan det være smart å ha hjelp av en ekspert på teknisk SEO for å passe på alt blir korrekt.
Nysgjerrig på hvordan du kan optimalisere SEO på din nettbutikk? Last ned vår guide og lær deg mer om teknisk SEO og andre smarte tips for å løfte hele din virksomhet!