Det blir stadig viktigere å skape en god brukeropplevelse (UX) på nettet. Dette er noe som prosjektet "Redesign gleerups.se" løste i det UX-drevne prosjektet som ble lansert i mars 2023.
Gleerups Utbildning AB
Gleerups tilbyr et bredt utvalg av læremidler og kursmateriell i hele spekteret fra barnehage til universitet og høyskole. I nært samarbeid med elever, lærere, skoleledere og forskere rundt om i Sverige utvikler de både læremidler og kursmateriell. Dette gjør det mulig å skape det best mulige grunnlaget for vellykket læring på skole og høyskole.
Prosjektbeskrivelse
Mesteparten av Gleerups salg skjer via forhandlere gjennom ulike bestillingsportaler og nettsteder. På gleerups.se søker lærere og andre beslutningstakere etter informasjon om læremidler, bestiller prøveeksemplarer av trykte bøker, prøver digitale læremidler, får støtte og hjelp, tips og inspirasjon.
I løpet av høsten 2022 ble prosjektet "Redesign gleerups.se" initiert. Det overordnede målet var å forbedre brukeropplevelsen (UX) på gleerups.se med fokus på flere muligheter til å inspirere besøkende, gi informasjon og beslutningsstøtte. Siden besøkende på gleerups.se bruker både datamaskin og mobiltelefon, var det viktig at det responsive designet skulle fungere like bra uavhengig av hvilken enhet den besøkende bruker.
Med hjelp fra intern kompetanse hos Gleerups og ekspertise fra CAG Ateles pågikk det UX-drevne prosjektet i fire måneder, fra kravspesifikasjon og skisser til lansering.
Noen av leveransene fra prosjektet var:
Ny intuitiv navigering: Den nye navigeringen bygger på filtrering i stedet for en tradisjonell struktur med underkategorier. Dette gjør at besøkende enklere kan finne produktene de er interessert i.
Ny meny: En ny meny med utseende og hoover-effekter som gir hele gleerups.se et friskt utseende og formidler en moderne og seriøs følelse til kundene.
Ny søkefunksjon: Økt synlighet for søkefeltet gjennom en kontrastfarge mot headerens bakgrunn. Dette gjør det enklere for brukerne å se søkefunksjonen og raskt finne det de leter etter. Når man kommer til søkeresultatsiden, kan besøkende sømløst bla gjennom resultater fra ulike kategorier og fortsette å utforske siden.
Ny produktside: Produktsidene på gleerups.se er viktige og informasjonsrike sider. For å inspirere besøkende ytterligere, er produktene i det nye designet integrert med annet innhold som er relatert til
Tech
Pimcore X – Community
PIM
CMS
eCommerce
ElasticSearch
Algolia Search
Creative
Forbedret UX
Forenklet navigasjon
Utvidet og forbedret søk og filtreringsfunksjoner
En site som gir brukeren inspirasjon, informasjon og beslutningsstøtte.
Frisk og moderne følelse
Levert verdi i kundereisen
Arbeidet med redesignen, der fokus har vært å skape en smidig og inspirerende kundeopplevelse, har gjort det mulig for Gleerups å sikre at verdi leveres i hvert trinn av kundereisen for de ulike målgruppene. Vi vet av erfaring at investeringer i å forbedre kundeopplevelsen også fører til økt lønnsomhet, da gode opplevelser skaper langsiktige kunderelasjoner.
“Det har vært et spennende prosjekt med mange utfordringer. Vårt mål var en brukervennlig nettside der man raskt finner det man leter etter. Vi har et stort utvalg og mange målgrupper, så en av utfordringene var å få til en tydelig filtrering. Arbeidet i prosjektgruppen har fungert veldig bra, det har vært en ydmyk lydhørhet og stor oppfinnsomhet, noe jeg virkelig har satt pris på! Vi er veldig fornøyde med vår nye nettside!”
— Maria Wallmark, prosjektansvarlig Gleerups
“Att jobba tillsammans med det nyfikna och engagerade teamet på Gleerups har varit jätteroligt! Med UX i fokus så har vi tillsammans byggt en sajt som är både snyggare, roligare, och enklare att navigera i. Förbättrad UX ger inte bara en mer behaglig upplevelse för de som faktiskt besöker sajten - användarna - utan kan också leda till ökat engagemang och högre konverteringsgrad.”
— Nike Backman, UX-designer, CAG Ateles
Vil du vite mer?
Bestill en demo eller kontakt:
Sverre Øier
Country Manager Norway
Mail: sverre.oier@cag.no