4 grunner til hvorfor en skalerbar nettbutikk er bedre for din virksomhet
Forskjellige virksomheter har ulike forutsetninger og behov. Jo større og mer kompleks nettbutikken din er, desto flere verktøy og støttesystemer trenger du for å sikre en effektiv og brukervennlig handelsplattform. Med en skalerbar nettbutikk får du forutsetningene for å drive en vellykket digital handel. Her lister vi opp 4 grunner til hvorfor du bør tilpasse din e-handelsløsning for å lykkes bedre i din virksomhet.
1. Fleksibel og fremtidssikker
Nettbutikken din er en langsiktig investering som skal fungere godt også når virksomheten vokser, trafikken øker og kravene endrer seg. Den digitale verden endrer seg raskt, og kundenes forventninger og krav til bedrifter endrer seg enda raskere. For å kunne konkurrere om kundene, må du holde tritt med utviklingen. En skalerbar nettbutikkløsning er bygget for vekst, og gjør det både raskere og enklere å lansere nye nettsider for nye markeder, nye merkevarer eller nye produktkategorier.
2. Full oversikt over kunden i alle kanaler
Mange kunder gjør grundig research før de gjennomfører et kjøp. For eksempel kan en person først søke opp et produkt på datamaskinen, deretter på mobilen og til slutt undersøke hvilke butikker som har varen på lager. Når personen kommer til butikken, er han eller hun klar til å gjennomføre kjøpet. Derfor er det avgjørende å ha oversikt over – og ikke minst ta vare på – kunden i alle kanaler.
En skalerbar nettbutikkløsning gir deg muligheten til å koble sammen alle tenkelige kontaktflater med kunden og raskt tilpasse deg til endringer i markedet. Et godt eksempel er utviklingen innen sosiale medier og hvor viktig denne kontaktflaten er for kunder. I går var det Facebook, i dag er det Instagram og Snapchat – og hvem vet hva som kommer i morgen?
I tillegg til kundeopplevelsen er det en stor fordel å gjenkjenne kunden uansett hvilken kanal vedkommende bruker, da du kan samle inn data om kunden gjennom mange ulike systemer og tjenester. På denne måten kan du ta mer datadrevne beslutninger basert på kundens atferd, preferanser, kundeprofil og segmentering.
3. Skreddersydde koblinger til markedsplasser
Det er ingen hemmelighet at salget via markedsplasser øker kraftig. Når Amazon snart etablerer seg i Norge, vil mange bedrifter bli avhengige av dem som salgsplattform. Ved å ha en skalerbar nettbutikkløsning og et fleksibelt PIM-system kan du enkelt dele produktinformasjon med markedsplasser som Amazon, Alibaba og Zalando.
4. Lokale betalings- og leveringsløsninger
Hele 40 % av alle besøkende faller fra i betalingsfasen av kjøpsprosessen. Det er utrolig viktig å skape trygghet under betalingen, og derfor er lokale betalingsløsninger nærmest et krav for en vellykket nettbutikk. Selve betalingsatferden varierer også betydelig fra land til land. I noen markeder anses kortbetaling som det tryggeste alternativet, mens i andre er faktura eller direktebetaling det foretrukne valget. Ved å velge en skalerbar nettbutikkløsning kan du bli "globally local" og enkelt legge til lokale betalings- og leveringsløsninger.