Har du kontroll over konverteringsoptimalisering?

Ateles - Koll på konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimalisering eller CRO (conversion rate optimization) er det viktigste verktøyet du som e-handler har for å kontinuerlig konvertere flere og flere besøkende til kunder. Her er en rask introduksjon til konverteringsoptimalisering! 

Hva innebærer konverteringsoptimering? 

Konverteringsoptimalisering på et nettsted handler om å få så mange besøkende som mulig til å bli kunder. Fokuset er ikke på å øke trafikken til nettstedet - men å optimalisere brukeropplevelsen og påvirke den besøkende slik at han eller hun konverterer. Konverteringen inkluderer alt fra å registrere seg for nyhetsbrev, laste ned en app eller kjøpe et produkt. Optimalisering betyr i sin tur at det er så enkelt som mulig for de besøkende å faktisk gjøre hva du vil de skal gjøre - for å oppnå dine forretningsmål. 

Hvorfor trenger jeg optimere konverteringen i min ehandel?

Å konverteringsoptimalisere handler om å forvalte trafikken på nettstedet ditt på riktig måte, for å øke salget i det lange løp. For hvert år blir det dyrere å drive trafikk til nettstedet ditt - da kostnaden for markedsføringstiltak som for eksempel Adwords stadig øker. Derfor er det mye mer ressurskrevende og ineffektivt å prøve å øke antall besøkende til et nettsted, i stedet for å ta vare på de som allerede er der. Hvis konverteringen økes fra 2% til 3%, er det for eksempel verdt mye mer enn om trafikken til hele nettstedet øker med 20%. Små endringer i konverteringsfrekvensen har en utrolig stor effekt på salget! 

Konverteringsoptimalisering er nødvendig for å sikre både en effektiv og lønnsom nettside, og fornøyde besøkende. Å konvertere flere besøkende til kunder fører til økte inntekter og fortjeneste. Å arbeide aktivt med konverteringsoptimalisering gir deg også tilgang til omfattende statistikk og informasjon om hvordan de besøkende beveger seg og agerer på nettstedet ditt, noe som vil hjelpe deg i den videre utviklingen av dine produkter og tjenester. 

Hvordan setter jeg i gang? 

Den vanligste tilnærmingen til konverteringsoptimalisering i nettbutikken eller nettstedet er å kontinuerlig utføre A/B-tester. A/B-testing handler om å sette flere løsninger opp mot hverandre, for så å se hvilken som er mest effektiv. Dette er en svært effektiv måte å øke konvertering på, da du finner designløsninger som gir de beste resultatene. Det kan være å teste forskjellige varianter av tekster på en knapp, plassere bilder på forskjellige steder, eller teste skjemaer der feltene er forskjellige. For det meste A/B testes to alternativer løsninger samtidig på et nettsted, hvor versjon A vises til halvparten av besøkende, og versjon B for den andre halvdelen. Under testen samler du data fra besøkendes oppførsel på nettstedet ditt, og kan tydelig måle hvilke alternativer som fungerer - og konverterer! - best.

 
 

CRO & AB-test hos Ateles?

Hos Ateles får du konverteringsoptimalisering som tar virksomheten din til neste nivå.

Vi hjelper deg med å identifisere problemområder og forbedringsmuligheter i ditt design basert på hvordan kundene dine oppfører seg på nettsiden. Vi finner hvor på nettsiden du mister kunder og prioriterer hvilke handlinger som bør iverksettes.

 
guide konvertering cover

10 viktige punkter som øker konverteringen i din netthandel

Forrige
Forrige

Forvalt din webtrafikk på en god måte – og øk konverteringen