Under Pimcores partnerkonferanse "Pimcore Inspire 2022" i Salzburg, mottok CAG Ateles en ettertraktet pris sammen med sin kunde Melbye Skandinavia.
I konkurranse med over 150 internasjonale Pimcore-partnere ble CAG Ateles og Melbye tildelt prisen ”Experience of the Year” av Pimcore GmbH.
Med hjelp fra CAG Ateles har Melbye gjennomført en transformasjonsreise som har forandret det tradisjonelle, pålitelige industriselskapet til en av de mest moderne digitaliserte aktørene i sin bransje.
Med CAG Ateles som partner og Pimcore som "Digital Experience"-plattform har Melbye allerede kommet langt i å skape en dynamisk og kundeorientert opplevelse i møte med sitt marked. Nøkkelen til suksessen har vært å utnytte hele spekteret av funksjonaliteten som plattformen tilbyr.
Melbye Skandinavia AB
Melbye Skandinavia er et ledende selskap som leverer teknologisk innovative produkter og smartere systemløsninger for infrastruktur, strømnett og fibernett. Hovedkontoret er i Oslo, Norge, og har totalt 10 direktesalgskontorer i Norge og Sverige. Melbye ble grunnlagt i 1907 og har en årlig omsetning på ca. €54 M og ca. 100 ansatte.
Utfordring og prosjektbeskrivelse – tradisjonell industri
Melbye bestemte seg for å starte sin Digital Experience Platform (DXP) reise ved å bygge en CMS-løsning uten spesifikasjoner, men med mål om å bygge og i det skjulte lansere en nettside etter tre måneder. Prosjektet ble organisert med interne ressurser med begrenset digital erfaring og ekspertise fra CAG Ateles. Prosjektmålet var å skape en moden digital organisasjon ved å bygge intern kompetanse og ansvar. Et prosjekt som viste seg å være en stor suksess internt. Etter å ha lansert den nye nettsiden med best mulig UX i tankene, som også la grunnlaget for alt videre arbeid, var neste steg å bygge innhold i Pimcore. Det foregikk rundt alle Melbyes forretningsområder, trakk nye kunder til nettsiden, samt å bygge en produktkatalog hvor det er enkelt å finne produkter og produktinformasjon.
Målet for den digitale utviklingen var å kunne håndtere korrekte og moderne produktdata (PIM/DAM) både internt og for kunder. Løsningen vil være tilpasset for raskere og mer fleksibel "time to market" med nye produkter og for å håndtere cirka 12 000 produkter og 18 000 filer inkludert bilder, filmer, manualer med mer. Melbye streber etter å være den mest kompetente og mest digitaliserte bedriften i en tradisjonell bransje.
Tech
Plattform Pimcore X (Enterprise)
CMS
DAM
E-handel
CDP
Creative
UX og frontend
Intern B/A-testing
Responsiv layout med moderne webstandarder
Web basert på ny visuell identitet
Growth – results
Time to market: 20 % raskere
Dupliserte data: 25 % mindre
Produktretur: -5 %
Total cost of ownership: -50 %
Løsning – bruker mange av Pimcores funksjoner
Melbye har utviklet sin digitale plattform sammen med CAG Ateles siden 2020. Den inkluderer nå bl.a.
Automatisk import av PIM-data fra ERP-systemer som Dynamics 365.
DAM med automatisering i form av metadatatagging, sortering, thumbnail generering og optimalisering.
Et stort antall grafiske maler og byggeklosser ("bricks" i Pimcore-vokabular) for nettsider
Spesialiserte arbeidsflyter i backoffice for ulike roller i organisasjonen.
2-faktor autentisering og fremtidssikker plattform for nylanserte produkter og tjenester
Web-to-print med automatisk genererte produktmanualer og brosjyrer.
Alle utfordringer, behov og ønsker har blitt møtt av Pimcores bredde og funksjonalitet. CMS for å bygge en UX-vennlig nettside med rikt innhold av guider, informasjon, kunnskaps- og erfaringsdeling og MDM og Ecom, for både produktpresentasjon og salg. Pimcores DAM-funksjon brukes for å koble sammen pdf-produktbeskrivelse, bilder og tekniske data. Et av de primære tekniske målene var å utvikle enkel og fleksibel håndtering av store mengder produkter og data, som i dag er oppfylt både internt og eksternt.
Veikartet fremover inkluderer å lage tilpassede nettportaler med en personlig opplevelse, samt kundeinnlogging med nettbutikk og fakturering.
Vil du vite mer?
Kontakt:
Sverre Øier
Country Manager Norway
Mail: sverre.oier@cag.no