Et Businesscase for implementering av en PIM/DAM-løsning
Visste du at en PIM/DAM-løsning spiller en viktig rolle i å øke dine inntekter på nettet?
De fleste tenker på PIM/DAM som en administrativ løsning for å organisere og strukturere arbeidet med å administrere produktinformasjon, og ser derfor kun på kostnadsbesparende elementer. Ved å administrere produktinformasjon på en planlagt, strukturert måte vil du kunne øke trafikk, øke konvertering og få flere salgsdager for dine produkter, og dette er mulig å beregne i en Businesscase modell.
Bakgrunn
En forutsetning for å kunne digitalisere virksomhetens kommersielle drift er å ha strukturert informasjon om produktene og tjenestene som skal selges. Antall produkter, salgs- og markedsføringskanaler og søkemotorers og sosiale mediers rolle i å skape trafikk og konvertering har gjort en dedikert PIM/DAM-løsning til en av de viktigste forutsetningene i en systemarkitektur for digital handel.
Trenger vi virkelig PIM og DAM?
Mange bedrifter har i dag ikke en dedikert PIM-løsning, Product Information Management. Produktinformasjon og organisering av PIM håndteres dels manuelt i Excel, andre interne systemer og dels direkte i ERP og E-handelsløsningen. Interne løsninger som ikke er bygget for å håndtere produktinformasjon har begrensninger i forhold til et dedikert PIM system når det gjelder optimering av arbeidsprosesser og bredde og dybde i funksjonalitet.
De fleste kunder ser også behovet for en DAM-løsning, en Digital Asset Management Solution som kan organisere og distribuere bilder, filmer, PDF-er, grafikk etc. på en strukturert måte til alle salgskanaler. Dette inkluderer både digitale og analoge kanaler, B2B og B2C i tillegg til interne og eksterne målgrupper.
Viktigheten av å ha en god løsning
Løsninger som ikke er spesialisert for å håndtere produktinformasjon har åpenbare mangler som begrenser i mulighetene til å markedsføre produktene i alle kanaler på en dynamisk måte. Det vil være vanskelig å optimere produkter med hensyn på relevant informasjon og ekstern/intern søkemotoroptimalisering. En slik løsning har heller ikke det brukergrensesnittet og de funksjonene som kreves for å drive effektivt og koordinert internt produktinformasjonsarbeid. Dette resulterer i at man går glipp av vesentlige inntektsmuligheter og kostnadsbesparelser.
CAG Ateles - Pimcore partner
CAG Ateles er Pimcores partner i de nordiske landene. Pimcore er ulikt andre løsninger på markedet da det ikke bare er en ren PIM, men en "suite" som inkluderer modulene PIM/MDM, CMS, DAM, CDP og Ecom. Pimcore har åpen kildekode og kommer i en community versjon som har en gratis lisens. Ved å bruke community versjonen er det ingen ekstra lisenskostnader for flere brukere, antall produkter, antall servere eller databaseanrop, selv om du bare tar i bruk PIM eller om du også bruker CMS, DAM, CDP eller Ecom-modulene. Dette gir ekstrem fleksibilitet og du unngår de trinnvise kostnader man normalt får ved å ta i bruk nye funksjonsområder. Det gjør det også kostnadseffektivt å ta i bruk en liten del av et nytt funksjonsområde. Man kan for eksempel utnytte Ecom-funksjonene til en enkel nisjeløsning eller en katalogpresentasjon eller i tilfeller hvor det blir for dyrt og komplisert å bruke sin primærløsning for Ecom.
Enterprise
Pimcore er også tilgjengelig som en Enterprise-lisens som gir tilgang til tilleggsfunksjoner og utvidelser. Dette er imidlertid bare aktuelt hvis du har et spesifikt behov for disse konkrete funksjonene og utvidelsene. De to versjonene er ellers like og du vil kunne starte med en gratis lisens og bytte til enterprise-lisens etter behov og uten re-installasjon eller andre utviklingskostnader.
Hvis dine behov er ganske standard og behovet for tilpasning er begrenset til parametersetting, er Pimcore også tilgjengelig som Saas "Software as a Service" hvor hosting og oppgradering er inkludert. Et Pimcore-prosjekt starter alltid med en Discovery-fase, en del av denne fasen er å evaluere hvilken versjon av Pimcore som passer best for kundens behov.
En businesscase modell
Et Businesscase kan bygges på to nivåer. Med eller uten investeringskostnader. Ønsker man å komme frem til en ROI vil man først måtte definere behov og beskrive en løsning som kan estimeres kostnadsmessig. Dette forutsetter en innsikt i egne behov og en løsningsbeskrivelse. Uten en slik beskrivelse vil man allikevel kunne komme frem til et resultat på et nivå som viser hvilke inntjeningspotensialet og hvilke kostnadsbesparelser det er mulig å oppnå og dermed komme frem til en forståelse av hvilket budsjettintervall en løsning bør ligge på for å få en akseptabel ROI.
For å beregne ROI for en PIM/DAM-investering har C.A.G Ateles utviklet en businesscase-modell som dekker følgende områder:
Inntektsøkning
o Økt trafikk
o Høyere konvertering
o Bedre kundeopplevelse
o «Time to market»
Kostnadsbesparelser
o Flere kanaler
o En plattform med flere moduler
o Funksjonelle fordeler og muligheter
o Kvalitative konsekvenser
o Organisasjons- og prosessfordeler
o Kundespesifikke besparelser
o Kostnadsbesparelser ved å legge ned interne løsninger
Kostnader ved implementering/drift av PIM/DAM
Eksterne prosjektkostnader Pimcore
Intern implementeringskostnad
ROI analyse og resultater
Tradisjonelle businesscase-modeller for PIM er bygget på kvantitative prinsipper, man identifiserer antall produkter, attributter, antall oppdateringer, språk, nye produkter per år mm. Man multipliserer, legger sammen og får et tidsforbruk multiplisert med en timekostnad som gir en indikasjon på kostnadsbesparelse. Dette er mulig i teorien, men i praksis vil dette slå veldig feil ut. Årsaken er det store volumet av produkter man jobber med, og usikkerheten i vurderingen av tidsbruken på de forskjellige oppgavene. Små variasjoner i tidsestimeringen vil gi store feilutslag på grunn av det store antallet produkter.
Vår modell har et kvalitativt utgangspunkt. Sammen med kunden, og med utgangspunkt i kundens situasjon i dag, vurderer vi besparelser i antall timer i mnd. og i absolutte kroner ved forbedrede funksjoner og rutiner. Underlaget for denne vurderingen er: våre erfaringer, «Best practice» og kundenes erfaringer. Vi blåser ikke opp tallene, men vurderer hva som er rimelig å anta som et minimum.
Det som er det aller viktigste med denne modellen er at den også har et fokus på PIM løsningens rolle i å skape økte inntekter.
Pimcore bidrar til økt trafikk
Bedre strukturert arbeidsprosess som tvinger brukere til å følge «best practice» oppsett som vil gi økt trafikk fra SOME shopping feeds og søkemotorer. Tydelig definert produktinfo og attributter optimalisert for å bli funnet av søkemotorer.
Pimcore bidrar til høyere konvertering
Optimalisering av attributter and tags vil gi et tydelig og effektivt søk og dermed høyere konvertering.
Pimcore bidrar til bedre kundeopplevelse
Ved å bruke innebygd systematikk og logikk vil man kunne øke kvaliteten på produktinformasjon, skape bilder i rett størrelse, personalisere content og få ut koordinert informasjon i alle kanaler. Brukervennlig grensesnitt vil motivere til å skape mere innhold av høyere kvalitet. Samlet vil dette bidra både til økt trafikk og høyere konvertering.
Pimcore reduserer «Time to market» og gir flere salgsdager
Ved å ta i bruk Pimcore vil man få en bedre arbeidssituasjon, færre dupliseringer, strukturerte parallelle arbeidsprosesser, roller og rettigheter, gjenbruk av sesongmateriell og et godt brukergrensesnitt. Dette betyr at introduksjon av nye produkter og oppdatering av gamle produkter går raskere og kan legges ut for salg tidligere. Man oppnår dermed flere salgsdager og økte inntekter.
Vurderer du en investering i en PIM/DAM-løsning og vil gjerne vite mer om Pimcore eller hvordan bygge et businesscase?
Ta kontakt med
Sverre Øier, Tfn: +47 41 61 14 15
Tobias Lindström Tfn: +46 736 40 92 32