Sett opp Google Analytics 4 nå
Mange e-forhandlere bruker Google Analytics for å analysere hvordan kunder oppfører seg på sine nettsider og for lære mer om hvordan de kan øke salget. Universal Analytics (GA3) har eksistert siden 2013, men i 2021 har Google Analytics 4 (GA4) i stedet blitt implementert på stadig flere nettsteder. Grunnen til at Google lanserte GA4 er ifølge dem at GA3 ble bygget for en generasjon da online tracking stort sett var basert på PC brukere, hvor bruken var relativt uavhengige av andre kanaler, og data fra informasjonskapsler var mer tilgjengelig. GA4 tar hensyn til forbrukernes stadig mer vanlige adferd på tvers av kanaler med fokus på mobil og den begrensningen i tredjeparts informasjonskapsler som fant sted i 2021.
Mange selskaper bruker fortsatt den tidligere versjonen GA3. Google har imidlertid varslet at den forsvinner om et drøyt år, den offisielle datoen er 1. juli 2023. Vi anbefaler derfor våre kunder å ikke vente med å bytte til GA4 men å gjøre det så fort som mulig.
Hvorfor du bør bytte til GA4 allered nå:
GA4 er ikke bakoverkompatibel
GA4 samler inn data på en helt annen måte enn GA3 (f.eks. er ikke den nye versjonen på samme måte basert på sesjoner som den var før), noe som betyr at den dessverre ikke er bakoverkompatibel. Dette betyr at oppsettet av GA4 kan sammenlignes med å sette opp en helt ny Google Analytics-konto ettersom ingen historiske data vil følge med. Ved å få GA4 på plass allerede nå sikrer du sammenlignbarhet i minst ett år ved å kjøre de to versjonene parallelt.
2. Tilgang til kraftigere analyser
I GA4 er det mulig å gjøre kraftigere analyser enn i forrige versjon. En hovedårsak til dette er «Analysis Hub», som tidligere kun var tilgjengelig for brukere av betalingstjenesten Google Analytics 360. Via den nye «Analysis Hub» kan e-handelsbedrifter lettere utforske data og analysere brukerne sine.
”Enhanced measurement” eller «Forbedret måling» kaller Google sin nye auto-tagging som gir muligheten til å måle interaksjon med nettstedets innhold. Hvis aktivert, vil GA4 automatisk spore parametrene nevnt nedenfor uten behov for å gjøre flere oppsett:
Sidevisninger
Scrollinger
Utgående lenker
Nettstedsøk
Videoengasjement
Filnedlastinger
3. Samle data fra forskjellige plattformer på ett sted
For bedriftene som møter sine kunder i flere ulike kanaler, f.eks. både på nettsiden og via mobilapp, har det lenge vært vanskelig å få et helhetsbilde. Utfordringen har vært at det tidligere var vanskelig å følge brukere mellom deres ulike enheter, tjenester og plattformer for å forstå hele kundereisen. I GA4 har Google gjort den tidligere betaversjonen «App + web» til et standardprodukt og det er nå støtte for å legge til flere datastrømmer. Det er dette som muliggjør analyse av brukernes adferd på tvers av kanaler og dermed gir et helhetsbilde av kundereisen.