Magento Live Europa 2018 – Magento nå et Adobe selskap

Magento Live 2018.jpg

En game changer innen digital handel

Som alltid har Magento live også i år vært en formidabel suksess med nærmere 2000 deltagere og over 50 utstillere. I to hele dager kunne vi velge mellom et 60 talls presentasjoner som omfattet alt fra tekniske detaljer til strategiske og forretningsmessige visjoner.

Stort fokus på lønnsomhet
Selv var jeg mest opptatt av BI verktøy, personalisering AI og Machine Learning. Vi ser nå at digital handel i større og større grad dreier seg om forretningsoptimalisering, lønnsomhet og KPIer. De faglige og funksjonelle områdene for å bemøte kundenes krav og forventninger blir bredere, dypere, mere detaljert og mere spesialisert.

Magento - et Adobeselskap
Vi fikk høre om, og oppleve, suksesshistorier, nye funksjoner, nye kunder, nye partnere, og denne gangen også nye eiere. Magento er nå et Adobe selskap og det dominerte samtalene, presentasjonene og diskusjonene i nettverket og det er helt naturlig når to av verdens ledende selskaper på hvert sitt felt forener krefter.

En historie av vellykkede eierskifter
Vi har tidligere vært med på eierskifter med Magento, i 2011 ble de kjøpt av eBay og senere i 2015 av investeringsselskapet Permira. Begge eierskiftene har gitt Magento kraftige løft, og bidratt til å skaffe dem den ledende posisjonen de har i dag men Adobes inntreden er noe helt annet.

Magento er nå blitt et Adobe selskap og en del av Adobes experience cloud. Magento skal fremdeles hete Magento, og alle forsikrer om at Magento fremdeles skal være open source, og at den kostnadsfrie lisensen «Magento open source» vil bestå, men det er åpenbart at det er store forandringer på gang.

Hvordan ser fremtiden ut?
Adobe er «Named a Leader» in 2018 Gartner Magic Quadrant for Digital Experience Platforms og Adobes Experience Cloud er ikke for småbedrifter. Mange spør om Magento nå kommer til å forlate SMB markedet for og satse på de største. Ting tyder på at svaret ikke enten eller, men både og.

Selv om Experience Cloud stort sett er for de største, så har Adobe en historie med mindre bedrifter gjennom Photoshop, Illustrater og Lightroom, og gjennom Adobe Acrobat pdf, har de også erfaring med open source. Adobe ser nok heller på Magento som en mulighet til å nå bredere innen smb markedet i tillegg til å gi enterprise bedrifter den trygghet de kanskje ikke hadde før med Magento.

Magento vil bli integrert med Adobe Commerce cloud og inngå i denne familien, og de første produktene dette vil gjelde er deres Business intelligence, content og personaliseringsverktøy, det er ikke vanskelig å se hvilken god match dette er.

Magento Live var i år en inspirasjon uten like og det er fantastisk å kunne møte Magentos ledelse og partnerapparatet personlig, de bobler over av engasjement og entusiasme og de kan knapt vente på å engasjere seg i våre kundecaser for å gjøre oss, våre kunder og Magento til suksesshistorier om og om igjen.

Vi på Ateles er stolte over å være partner til dette nye fantastiske selskapet.

Sverre Øier, Country Manager Norway
sverre.oier@ateles.no
+47 416 11 415

Ateles Consulting