5 måter å optimere en nettbutikk - og gi salget en boost 

photo-1457131760772-7017c6180f05.jpeg

Ved å ta vare på de små detaljene og fokusere på besøkenes kundereise kan du enkelt øke konverteringsraten i din e-handel. Her er 7 ”best practices” som vil øke salget! 

  1. USP:n først! 

 Det viktigste må komme først - som i alle sammenhenger. Gjør deres USP (Unique Selling Point)  synlig for de besøkende så snart de kommer inn på nettstedet. Fri frakt og retur, er noe som mange nettbutikker og e-forhandlere har i dag, og noe mange kunder ber om. Er dette ditt sterkeste USP? Da bør det vises umiddelbart. Har du noe enda bedre? Løft det frem i stedet, og la frakt være en selvsagt bonus. 

2. Detaljerte produktbilder 

Noe av det mest sentrale for alle nettbutikker er å ha klare, detaljerte produktbilder. Pass på at det er enkelt å zoome inn (spesielt på mobilen din!) – og at bildene ikke blir uskarpe ved forstørrelse. En selvfølge kan man tenke, men det er også noe de besøkende tar for gitt. Flere bilder, og helst videoklipp, er noe som ytterligere øker muligheten for konvertering. Ingen ønsker å kjøpe katta i sekken!

3. Umibbelbar søkefunksjon 

Det viktigste for søkefunksjonen er at den skal være både intelligent og umiddelbar, det vil si at søkeresultatene skal vises fortløpende, mens du skriver inn søkeordet. Dette er nesten standard i dag, og har blitt utviklet over lang tid, ettersom søkefunksjoner har blitt stadig smartere. Søkefunksjonen skal ikke bare vise produkter, men også liste kategorisider og landingssider. Hvis den besøkende ser etter bukser, vil resultatene vise både individuelle produkter og kategorien "Bukser". En smart og rask søkefunksjon er en hygienefaktor i dagens nettbutikker! 

4. Cross selling og upselling 

 
Det finnes hovedsakelig to måter å drive mersalg på i nettbutikken – upselling eller cross-selling. Upselling betyr å tilby en dyrere eller oppgradert variant av det samme produktet som kunden allerede har lagt i handlekurven. Hvis noen har valgt en TV som er på kampanje så kan vi gi kunden mulighet til å velge en TV fra et mer anerkjent merke eller et med bedre spesifikasjoner. Målet er som regel å øke våre marginer og fortjeneste ved å selge et dyrere produkt. Cross-selling handler om å øke antall produkter i handlekurven - hvis noen skal kjøpe lommelykt, vil du få et forslag om å legge til batterier i kassen. Det handler om å hjelpe kunden med sine behov - samtidig som verdien av konverteringen økes.

5. Betalingsmuligheter 

Betalingstrinnet er blant de viktigste i kundens handleopplevelse, og steget hvor det er mest vanlig at kundene forlater nettbutikken. For å lette dette trinnet, er det viktig å tilby flere kjente betalingsmetoder. Jo flere alternativer du har, desto større er sjansen for at kunden allerede er logget på eller koblet til noen av betalingstjenestene, som for eksempel Klarna eller Vipps. Å gjøre det enkelt for kunden å betale er nøkkelen til en rask kjøpsbeslutning. Faktura, kortbetaling og direkte betaling er de vanligste betalingsmetodene i Norge, det kommer stadig nye betalingstilbydere i Norge som som for eksempel Apple Pay og Google Pay.

Ateles ConsultingCRO