Hvordan å velge et PIM-system for din virksomhet (1:3)
For at din organisasjon skal kunne finne den rette løsningen som kan håndtere produktinformasjon på en enkel og effektiv måte, er det viktig å ta utgangspunkt i virksomhetens behov. Hva må systemet kunne gjøre, hvilke interne forutsetninger og krav må du forholde deg til - og hvordan ønsker du å kunne håndtere produktinformasjon i fremtiden? Her guider vi deg gjennom arkitekturen bak PIM og hvordan du bør tenke før du velger et system.
Derfor trenger du et system for ”Product Information Management” (PIM)
Hensikten med å anskaffe et PIM-system er at virksomheten skal få en plattform der du kan jobbe med produktinformasjon på riktig måte - slik at du kan innføre en ønsket struktur og heve produktinformasjonskvaliteten i hele virksomheten. Håndteringen av produktinformasjon er ofte veldig individavhengig, noe som gjør prosessen sårbar og ineffektiv. Ved å introdusere et PIM-system for å arbeide enhetlig med produktinformasjon, unngår du siloer i virksomheten og kan dra nytte av data og kompetanse på en bedre måte.
Still de riktige kravene avhengig av virksomhetens behov
Hvilket PIM-system som passer for deg, er avhengig av bedriftens behov. Det første trinnet vil derfor være å kartlegge hvordan du jobber med produktinformasjon i dag, og deretter ta hjelp av en PIM-leverandør for å gjøre en dypere analyse av dine behov og sette opp en passende struktur.
Innhold og produkter
Selger dere egne produkter, eller andres? En virksomhet som jobber med egne varer har sannsynligvis en liten mengde produkter og vil mangle produktinformasjon fra eksterne kilder og databaser. Her blir det naturlig å sette opp egne arbeidsprosesser og ha god ekstern støtte for tekster, bilder og oversettelse. En markedsplass har i stedet kanskje hundretusener av produkter fra mange forskjellige leverandører, noe som krever at systemet kan sette sammen data fra forskjellige kilder.
Undersøk hvilken produktinformasjon du har tilgang til og fra hvilke kilder, og hvilken type informasjon det handler om. Hvis du hovedsakelig selger tekniske produkter, trenger du en type masterdatahåndtering som håndterer forskjellige attributter på en enkel måte. Hvis produktene er avhengige av mykere verdier, trenger du sannsynligvis et system med mer støtte for lengre beskrivelsestekster og innhold.
Tekniske forutsetninger
Har dere prosedyrer eller strategier i selskapet som begrenser hvilket system du kan bruke? Det kan for eksempel være at all programvare skal komme fra Microsoft, fungere som SaaS eller være skybasert for å lette arbeidet. Eller er du en stor aktør som trenger en tjeneste som kan tilpasses, drives og utvikles basert på det som er viktig for din virksomhet. Dette skaper andre forutsetninger for hvilket PIM-system du kan og bør velge.
Hvilke krav bør ditt PIM-system oppfylle? Les mer i dette blogginnlegget!