Disse kravene bør ditt PIM-system oppfylle (2:3)
Et PIM-system har en rekke egenskaper og funksjoner som settes opp og tilpasses den måten forskjellige typer data skal håndteres på. For å kunne prioritere de funksjonene det er mest relevant å fokusere på, må du stille deg en rekke forskjellige spørsmål om blant annet håndtering og distribusjon av din produktinformasjonen.
Tre av de viktigste aspektene som må evalueres er data procurement, data preparation og data distribution. Avhengig av hvilket behov din virksomhet har innenfor disse tre områdene, må PIM-systemet oppfylle ulike krav.
Data procurement – datainnsamling
I hvilken grad skal systemet håndtere egne stamdata?
Er det stamdata i andre systemer som kan importeres for å gi en god struktur?
Hvilken produktinformasjon mangler?
Hvis dine behov er fokusert på data procurement, må systemet enkelt kunne motta data fra andre systemer med eksisterende stamdata. Avhengig av kompleksiteten i prosjektet, er det også viktig at systemet støtter en fleksibel datamodell, store datamengder, samt rask søk og indekshåndtering.
Data preparation – tilgjengeliggjøring og behandling av data
Hvordan må produktinformasjonen gjøres tilgjengelig for å bli eksponert i andre systemer?
Trengs det en arbeidsflyt for å håndtere hvilke data som blir gjort tilgjengelig?
Må data oversettes til andre språk eller lignende?
Hvis det er behov for å enkelt kunne tilgjengeliggjøre data i systemet, for eksempel gjennom arbeidsflyt, er det viktig at systemet har støtte for forskjellige roller og rettigheter. Hvis en stor del av innholdet skal håndteres manuelt, er det ofte nødvendig med tilpassede datapresentasjoner, mulighet for meldingsfunksjoner og web2print-maler.
Data distribution – distribusjon av data i aktuelle kanaler
Hvordan skal produktinformasjon nå sluttbrukere og kunder? For eksempel ECOM, CMS eller API-er.
Hvis systemet også skal håndtere distribusjonen av produktinformasjon - for eksempel til e-handel, web eller kassa-systemer, må systemet støtte integrasjoner og bruke riktige metoder for dette. Det må tas høyde for høy ytelse og sikkerhet, samtidig som det bør være et enkelt oppsett og en god oversikt. Det skal også være støtte for å kunne koble til andre systemer i selskapet.
Ulike PIM-systemer og aktuelle trender
Det finnes en mengde PIM-systemer som alle har unike funksjoner med varierende relevans for din bedrift. Systemer med en relativt fast datamodell og ferdige arbeidsprosesser er godt egnet for de som har enkle behov, men som til en viss grad ønsker å tilpasse systemet til driften. Det finnes også tjenester der PIM distribueres som Software as a Service (SaaS) - med ferdige modeller og prosesser som i svert liten grad kan tilpasses. Dette passer best for deg som har enklere behov og muligheten til å arbeide på løsningens premisser.
På den andre siden av spekteret finner vi plattformer som er basert på et rammeverk og krever et unikt oppsett og tilpasning for den aktuelle virksomhet - og som gir deg full fleksibilitet og en mulighet til å få en løsning som støtter de arbeidsprosessene dere har uten vesentlige organisatoriske endringer. Dette er godt egnet for selskaper som har relativt komplekse prosesser, etablerte krav og en mer kompleks datamodell.
Nysgjerrig på hvilken PIM-modell som passer best for din virksomhet? Les videre i dette innlegget.