Hvordan fungerer betalinger på forskjellige markeder?

 
jonas-leupe-0IVop5v4MMU-unsplash (1).jpg
 

Betalingsløsningene i netthandelen skiller seg ut på flere måter, både mellom forskjellige land og innenfor forskjellige bransjer. I Skandinavia ligger vi generelt i forkant – men det finnes mye vi kan lære av betalingssystemene i andre markeder og kundenes ulike forutsetninger. I dette innlegget forteller vi hva!

Skandinavisk trygghet med kortbetaling og faktura

I Skandinavia står direktebetaling med bankkort eller kredittkort for den aller største delen av betalingsløsninger innen netthandelen. Vi har en etablert trygghet med betaling som er direkte koblet til oss som individer gjennom for eksempel bank-ID og personnummer. Sikkerheten ved kjøpet går i begge retninger, siden størsteparten av nettbutikkene våre er sertifisert som Trygg e-handel samtidig som det er lett for kjøperen å identifisere seg overfor bedriften.

Delbetaling, faktura og Vipps er andre vanlige måter å gjennomføre onlinekjøp på i Norge, og lignende måter dominerer også på det europeiske markedet. De fremste betalingssystemene henger tydelig sammen med vår moderne kjøpsadferd – der for eksempel Klarnas fakturabetaling tillater at kunden kan få hjem, prøve produktet samt sende det tilbake innen 14 dager uten å måtte betale noe. Skandinavia ligger også i forkant når det gjelder fraktmåter og leveringstider – alt for å imøtekomme kundens spesifikke behov.

Produktets verdi avgjør ofte betalingsmetode

I Norge og andre land med gjennomgående god økonomi er det sjelden aktuelt med fakturabetaling for mindre summer – vi betaler med glede med konto- eller kredittkort opptil 1000 kroner. For produkter og tjenester som koster over 10 000 kroner derimot, kan det finnes en større verdi i å bruke betalingsløsninger som gir enda mer trygghet for kjøperen. Her er delbetaling mot faktura eller tradisjonell bankoverføring et vanligere alternativ. Samtidig er det vanlig å ønske å se produktet i virkeligheten før kjøpet gjennomføres. Her har flere nettbutikker løst dette ved at kjøperen kan reservere produktet sitt på nett, for siden å få granske det nærmere i butikken.

Betalingsløsningene skiller seg ofte fra marked til marked, i stor grad avhengig av velstanden i landet – men også avhengig av hvilke produkter eller tjenester man faktisk selger. Man kjøper f.eks. aldri abonnementstjenester og forskjellige digitale løsninger på faktura – her dominerer avtalegiro på ukentlig eller månedlig basis.

Hvordan lykkes med PWA i din netthandel Last ned guide

Cash on delivery i Midtøsten og den arabiske verden

I markeder som preges av kulturelle eller religiøse tradisjoner, og som er imot ha gjeld til andre, er kredittkort og kortbetaling betydelig mindre vanlige betalingsløsninger. I Midtøsten, India og i enkelte arabiske land er det tvert imot betalings- og fraktmetoden cash on delivery som dominerer markedet. Metoden går helt enkelt ut på at kjøperen legger inn en bestilling på nett og betaler når man mottar pakken. I praksis innebærer det at kjøperen tegner en «kontrakt » med en logistikkleverandør, for eksempel UPS, ved å oppgi telefonnummeret sitt ved bestilling. Ved levering ringer sjåføren opp kunden, som betaler kontant i bytte mot pakken. Over 50 % av alle kjøp på nett i India og rundt 80 % i De forente arabiske emirater er cash on delivery.

En betalingsmåte som medfører større utfordringer for nettforhandleren

For mange nettforhandlere er cash on delivery en nødvendig betalingsmåte for å lykkes med å komme inn på markeder der kortbetaling ennå ikke er etablert. Det er en forholdsvis enkel betalingsmåte i teorien – samtidig som det kan være vanskelig å minimere risikoen for returer eller avslag. Utfordringene består for eksempel i at kunden ikke kan betale det nøyaktige beløpet og at sjåførene mangler vekslepenger, at kunden ikke svarer på telefonanrop eller ikke dukker opp som avtalt. Dette innebærer at produktet må tilbake til lageret, eller at sjåføren er nødt til å komme tilbake en annen dag. Ettersom kunden ikke kobles til kjøpet med mer enn et telefonnummer, binder man seg heller ikke til noe kjøp når man legger inn bestillingen – noe som innebærer større risiko og ekstra kostnader for firmaer.

I land med lav inntekt er det samtidig vanlig med delbetaling på både kortere og lengre sikt – fra 3 til 24 måneder. Mange nettforhandlere arbeider for at kundene på sikt velger de digitale betalingsmetodene, for eksempel ved å legge til en ekstra kostnad for cash on delivery. 

Markedsplasser og omnichannel i USA og Asia

Mens vi i Skandinavia har en trygg og sikker betalingskultur på nett, har det parallelt utviklet seg en helt annen type av plattform for netthandel i USA og Asia – nemlig den heldekkende markedsplassen. Amazons dominans på det amerikanske markedet, og den unike egenutviklede digitale handelen i Kina har gjort det vanskelig – om ikke nærmest umulig – for andre nettforhandlere å drive egne butikker på nett med suksess. Når man kan kjøpe alt fra matvarer og klær til sykler og brannsikre safer på ett og samme sted, finnes det ingen grunn til å lete etter alternativer. Markedsplassene innebærer at kunden bare trenger én eneste konto der alt er koblet sammen, så vel betalingsopplysninger som leveringsadresse, og én eneste plattform å komme tilbake til.

Når Amazon kommer til det norske markedet, har vi mye å lære av å se på hva som fungerer i USA og Kina i dag – og hvordan vi kan gjøre det lettere for kundene våre både i dag og i morgen. Alt handler om å effektivisere og optimalisere kundens kjøpsopplevelse, der bekvemmeligheten kommer i aller fremste rekke. Hvis du ikke er der kundene dine vil handle i fremtiden, vil det føre til at du mister potensielle salg.

Les mer om hvordan du fortsatt kan ligge i forkant i blogginnlegget Fremtidens betalingsløsninger – slik endrer kundenes behov seg!