Få viktige kvalitative innsikt via “Recordings og Heatmaps” 

Vi har tidligere skrevet om blant annet GA4 som et analyseverktøy for å skape bedre innsikt i kundeadferd og kjøpemønstre, samt om Looker Studio som kan brukes til å visualisere og gjøre data tilgjengelig. Typen data som samles inn via for eksempel GA4 er såkalt kvantitativ data, som altså svarer på "hva" brukere gjør, men ikke "hvorfor". Vi er overbevist om at for e-handlere er kombinasjonen av kvalitativ og kvantitativ data ikke bare en metode for å samle informasjon, det er en strategi for å skape en mer engasjerende, responsiv og suksessrik nettbutikk. Ved å forstå både "hva" og "hvorfor" bak kundeadferd og preferanser, kan e-handlere skreddersy sine tilbud, forbedre kundeopplevelsen og til slutt drive økt salg og kundelojalitet. 

Det finnes forskjellige verktøy for “Recordings og Heatmaps” som er allsidige og kraftige verktøy for alle som ønsker å forstå og forbedre brukeropplevelsen på sin nettside. Verktøyene har omfattende funksjoner for analyse og tilbakemelding, kombinert med enkel implementering og tilgjengelig opplæring, noe som gir dem en unik mulighet for e-handelsselskaper til å fordype seg i brukeratferd og optimalisere sin tilstedeværelse på nettet. 

Nedenfor har vi oppsummert noen av fordelene som vi vet at våre kunder har opplevd ved å jobbe med verktøy for “Recordings og Heatmaps”. Vi har også lagt til et par potensielle utfordringer. 

 

Fordeler med "Recordings og Heatmaps” 

  • Innsikt i Brukeratferd: Analyserer hvordan besøkende interagerer med nettsteder, noe som gir en dypere forståelse av brukeratferden. 

  • Heatmaps: Viser visuelt hvor besøkende tilbringer mest tid og klikker, noe som hjelper til med å identifisere oppmerksomhetsområder. 

  • Session Recordings: Tar opp brukersesjoner for å gi et realistisk bilde av besøkendes bevegelser og interaksjoner på nettsiden. 

  • Tilbakemelding og Undersøkelser: Samler inn brukertilbakemeldinger for å gi innsikt i kundeperspektiver og behov. 

  • Enhetskompatibilitet: Gir informasjon om hvordan nettsiden oppleves på forskjellige enheter. 

  • Kvalitativ og Kvantitativ Data: Kombinerer data for en omfattende forståelse av nettstedets ytelse og brukeratferd. 

Potensielle utfordringer med “Recordings og Heatmaps” 

  • Læringskurve: Nye brukere kan trenge tid til å lære funksjonene og tolke dataene. 

  • Overveldende Data: Store nettsteder kan generere mye data, som krever en strategi for effektiv analyse. 

  • Skjevhet i Brukertilbakemeldinger: Tilbakemeldinger kan være subjektive og krever en balansert analyse. 

  • Krav til Nettstedets Ytelse: For effektiv bruk må nettstedet ha god ytelse og tilstrekkelig trafikk. 

 

Ta gjerne kontakt med oss for å vite mer om hvordan dere kan få et verktøy på plass for “Recordings og Heatmaps”. Vi diskuterer også gjerne hvordan dere løpende kan jobbe med å utnytte innsiktene og ta handling basert på dem. 

Ateles Consulting