Trender for SEO innen netthandel
Å drive netthandel er en omfattende jobb, og å ha oversikt over det siste innen SEO for å lykkes er ikke akkurat det enkleste. Her har vi samlet 3 av de viktigste trendene å kjenne til, og å jobbe kontinuerlig med, for å ligge fremst på netthandel!
1. EAT – ekspertise, autoritet og troverdighet
For deg som jobber med netthandel er det viktigere enn noensinne å kunne bevise din ekspertise, autoritet og troverdighet innen det området du jobber med - uansett om du selger sneakers, sofaer eller skreddersydde skjorter. Jo høyere kvalitet og standard Google anser at du har innen disse tre punktene, jo bedre kommer du til å bli rangert i søkeresultatet.
Test din bedrift: Hvorvidt synes Google at dere er eksperter?
En enkel måte for å se om Google synes din bedrift har ekspertise innen et område er å google bedriftsnavnet. Dukker det opp en boks med informasjon til høyre for søkeresultatet? Da er det et tydelig bevis på at Google synes dere er et profesjonelt varemerke, og har valgt å gjøre et sammendrag om dere i en såkalte “knowledge graph”. Ofte er innholdet basert på informasjon fra for eksempel Wikipedia eller deres egne bedriftsider på sosiale medier. Alt handler om å få Google til å vite hvem du er. Når din bedrift har en knowledge graph kan du administrere den på egen hånd.
Autoritet i sin tur bygger på at Google ser om du har mange linker til din side fra andre relevante websider, f.eks. populære blogger om mote eller innredning. Autoritet bygger på en klassisk off page-optimering av SEO, men legger større vekt på kvaliteten på disse linkene enn kvantiteten.
Det kanskje viktigste innen EAT-trenden er troverdighet. Dette går ut på at du som e-handler må gjøre alt veldig transparent for potensielle kunder. Det skal være enkelt å finne informasjon om betaling og frakt, returpolicy og svar på andre vanlige spørsmål som en potensiell kunde kan ha om din netthandel. Anmeldelser og kommentarer er også en viktig del av troverdigheten.
2. Brukervennlighet, tydlighet og USP
Brukervennlighet er en av de største og viktigste trendene når det kommer til SEO, ikke minst innen netthandel. Alt handler om å presentere hvem dere er og hva siden handler om på en effektiv og attraktiv måte. Deres USP-er bør være så tydelige som mulig på siden. Det kan være fri frakt, fri retur eller ulike frakt- eller betalingsalternativ som en ny, potensiell kunde kan lokkes av. Deres USP-er fyller en viktig SEO-funksjon: De kan faktisk hjelpe til å dra inn trafikk til deres webside. Gjennom å skrive at dere for eksempel har fri retur i metabeskrivelsen til produktene har dere større sjanse til å få inn besøkende fra Google. Vær gjerne overtydelig, det kommer til å lønne seg!
3. Mobile first (mobile always!)
Til slutt: En trend som forsåvidt ikke er ny for 2019, men som fortsetter å være viktigere enn noen gang, nemlig mobile first! For ca. to år siden gikk Google over til å lese websider helt og holdent i den mobile versjonen, noe som stiller høye krav for rask responstid og effektivitet, og smart plassert innhold. En typisk feil mange e-handlere gjør er at websiden i utgangspunktet er designet for desktop, og dermed inneholder masse viktig informasjon som ikke presenteres korrekt (eller som ikke synes i det hele tatt) på mobilen.
Fortsett å les: De vanligste feil du gjør med SEO på din netthandel
Nysgjerrig på hvordan trender og optimering av SEO kan påvirke din netthandel i positiv retning? Sjekk ut vår guide “SEO i e netthandelen - fra teknikk til trender” og få enda mer innsikt!