3 smarte SEO-verktøy for å optimalisere din netthandel
På tide å se over SEO-en på din webside? For deg som driver netthandel finnes det mange smarte verktøy som hjelper deg å se over og optimere SEO, bit for bit. Her har vi valgt ut 3 gullkorn som du kan benytte allerede om 5 minutter - og ha nytte av for alltid!
1. Google Mobile Friendly Test
Et gratis verktøy, som er direkte innebygget i Google, er en tilsynelatende enkel “mobiltilpassningstest” som måler hvor mobiltilpasset din webside faktisk er. Her skriver du inn din URL og får et direkte, visuelt resultat av hvordan din webside faktisk ser ut på mobiltelefonen. De fleste nettbutikker er mobiltilpasset i dag, så dette er egentlig ikke det du nødvendigvis skal teste gjennom denne funksjonen. I stedet avslører verktøyet tydelig hvordan Google faktisk ser din side - i motsetning til hvordan den vises for en besøkende.
I en viss tid tilbake har Google kun gått igjennom mobilsider, og det gjør det ekstra viktig for deg som e-forhandler å se igjennom dette, slik at alt ser bra ut, og at det viktigste ligger “above the fold” før du begynner å skrolle, og bytte om på informasjonen om noe mangler. “Mobiltesten” er altså et enkelt, men veldig verdifullt verktøy du kan komme tilbake til - og som også forteller hvilke feil som eventuelt behøves å rettes.
2. Answer the public
Et annet verktøy som også er gratis er Answer the public – et bra startpunkt for å produsere innhold til din e-handel. Her skriver du inn et nøkkelord - for eksempel “herreskjorter” - og får frem de aller vanligste spørsmålene som besøkende skriver inn i søkeruten hos Google og som er relatert til ordet. Ut i fra de ulike spørsmålene kan du deretter bygge opp en SEO-strategi med innhold som tydelig svarer på disse spørsmålene. Det kan handle om alt fra “Hvordan man stryker en skjorte?” til “Hvilke herreskjorter er mest trendy nå?”. Answer the public finnes både som gratisversjon og betalbar versjon, og selv gratisversjonen er veldig nyttig som idégenerator for å få inspirasjon til nytt innhold.
Med innhold basert på de vanligste spørsmålene vokser websidens potensiale for organisk trafikk automatisk. I dag er det vanlig for mange nettbutikker å ha tips og råd, blogginnlegg, artikler og andre ting som passer til det man selger - litt for å fange inn den organiske trafikken, men også for å bygge sitt varemerke og vise seg som en ekspert på området. Når du først er der og leser om hvordan man knytter et slips perfekt - hvorfor ikke kjøpe et par stykker?
3. Google Analytics & Google Search Console
To grunnleggende verktøy som alle e-handlere allerede jobber med, men sannsynligvis ikke bruker 100%, er Google Analytics og Google Search Console. Verktøyet viser statistikk for betalt organisk trafikk til websiden, med informasjon om for eksempel hvor de besøkende kommer fra, og hvilke søkeord de har brukt. Ofte bruker man Google Search Console og Google Analytics separat fra hverandre - men gjennom å koble de to verktøyene sammen kan du få mye større innsikt i dine resultater. På denne måten kan du for eksempel se hvilke nøkkelord du rangerer høyt på, men også hvilke nøkkelord som faktisk driver trafikk til din side, og i tilslutt genererer konvertering. Din artikkel om hvordan man knytter et slips og tilhørende nøkkelord har kanskje en konverteringsgrad på 5% - samtidig som dine betalte søkeord om halstørkler og luer ikke gir samme konvertering i det hele tatt (selv om de driver mer trafikk). Gjennom å kombinere verktøyene kan du altså se hvilke nøkkelord som faktisk er verdifulle i form av penger - ikke bare trafikk!
Er du interessert i å lære deg mer om hvordan du kan optimere SEO i din netthandel? Se på vår guide “SEO i e-handelen - fra teknikk til trender” med mye viktig innsikt, smarte tips og flere verktøy som kan ta dere til et enda høyere nivå!