Å være verdens beste retailer
Å utvikle en automatisert chatbot, lage verdens flotteste nettbutikk eller installere selvbetjeningskasser i butikken er ingen snarvei til lønnsomhet. Tvert imot kommer du snart til å stå der med en overflod av moderne teknologi som bare koster penger og ikke fyller noen virkelig funksjon i forretningen din. For å bli en virkelig god retailer kreves det i stedet at du går back to basics!
Lars-Johan «Lajjo» Strand, adm.dir. i Ateles, forteller her om sine innsikter om hvordan du som nettforhandler på best mulig måte bør gå ut fra ditt unike tilbud – for senere å kunne ta i bruk teknologiens mange muligheter for fremtiden.
Alle kan selge på nett – men få vet hvordan man leverer verdi
For å være en virkelig god nettforhandler i dag kreves det først og fremst at man forstår hvor viktig det er at man hele tiden kan levere relevante tilbud til kundene sine, og hvordan man ved hjelp av data kan forbedre kundeopplevelsen i flere ledd. Lajjo mener at mange er bevisste om dette – men at det er få som i praksis faktisk leverer verdi ut fra innsiktene.
Mange næringsdrivende og bedrifter nøler ikke et sekund med å henge seg på trender og teknologiske nyvinninger, siden bare tanken på å havne i bakleksa føles skremmende. Dette resulterer i at det stort sett er teknologien som driver utviklingen innen netthandelen, snarere enn det faktiske tilbudet hos et varemerke.
Hvis en av dine viktigste satsinger for eksempel er å gi god service til kundene, bør du forenkle kjøpsopplevelsen så mye som mulig og tilby mange alternativer og et støttende personale. Likevel er det mange i denne situasjonen som investerer i selvbetjeningskasser!
«Alle hopper på alt som teknologien har å by på, og man glemmer å ha sin egen strategi. Hva er vårt unike tilbud? Hvordan kan vi bruke teknologien for å gjøre det tydelig, og for å ligge i forkant innen det vi ønsker å satse på? Begynn der!», anbefaler Lajjo.
«Hvis vi hadde hatt all ny teknologi på plass – hva skulle vi ha gjort da?»
Å bli en god retailer handler altså ikke om å skaffe seg nye systemer eller verktøy og deretter finne ut hva man skal gjøre med dem. Begynn i stedet i den andre enden! Det første steget er bare et tankeeksperiment unna:
Tenk om vi hadde hatt verdens beste tekniske plattform? Om vi hadde hatt alle tenkbare data om kundene våre – hva de heter, hvor de bort og hvilke interesser de har? Om vi hadde hatt alle tekniske muligheter på plass – hva kan vi gjøre da?
Ved å skildre dette drømmescenarioet når det gjelder plattform, systemer og verktøy, får du et godt utgangspunkt for å komme frem til hva dere kan gjøre med disse. Med den ønskelige teknologien på plass kan man virkelig begynne å resonnere rundt hvordan man bør arbeide for å øke omsetningen, planlegge kampanjer, optimalisere strukturer og sørge for at hele sortimentet er behovsstyrt. For å bli den beste retaileren må du kunne tilby den aller beste løsningen på et problem som kunden har, helt enkelt.
Ateles optimaliserer løsninger for kundens spesifikke forretning
Det finnes utrolig mange områder som har utviklet seg raskt innen digital retail – fra talestyring til kunstig intelligens, og det er ikke rart om man blir nysgjerrig på å teste de nye mulighetene med det samme. Men for deg som driver med netthandel, bør fokuset ligge på lønnsomhet og sikker vekst på dine digitale plattformer. Ved å ha gode strukturer og mål for hvordan du skal bruke dataene dine fremover for å skape relevante tilbud, kommer du raskere til det stadiet der du faktisk har nytte av de nye tekniske løsningene.
Med sin store lidenskap for netthandel er Ateles ivrige etter å jobbe tett med kundene sine, både med de tekniske og forretningsmessige aspektene – alt for å skape best mulig verdi. I dag har de et stort fokus på optimalisering av kundenes eksisterende plattformer, ved å bygge løsninger som er skreddersydde til deres unike forretning.
Tydelig varemerke og krystallklart tilbud er nøkkelen til fremgang i 2020
Hvis du som retailer har et godt produkt, en stabil grunnstruktur og et tydelig tilbud, finnes det store muligheter til å lykkes. Derimot finnes det mange bedrifter som kommer til å få det veldig tøft, fremfor alt i løpet av de neste årene. Utydelige varemerker med for store sortimenter og forvirrende tilbud kommer til å få det tungt med å lokke nye kunder og beholde gamle. At en nettbutikk er bygd på den nyeste plattformen eller at dere har bygd en chatbot i Messenger, kommer ikke til å spille noen rolle dersom varemerket eller produktene svikter.
«Med et krystallklart varemerke og en god infrastruktur kan man skape utrolige muligheter for automatisering – og fremfor alt høy omsetning. Når man sparer tid og gjør det enklere for kundene, er man snart i posisjon til å kapre markedsandeler! Men vi pleier ikke å spå om fremtiden. Vår jobb er i stedet å forme den!», avslutter Lajjo.