På Magento Live Europe 2019 befester Magento sin posisjon som verdens ledende netthandelsplatform.

 
Magento Live 2019

Da var årets store begivenhet for oss som jobber med Magento over. Det er 6 gang vi deltar på konferansen som nå går under navnet Magento Live Europe. I fjor møttes vi i vidunderlige Barcelona og i år i en av verdens mest sjarmerende byer, Amsterdam. Over 2000 deltagere fra mere enn 50 land, i tre dager og kun fokus på digital handel, dette må være Europas største treff innen netthandel, jeg kan ikke forstå annet. Det er utrolig hvilken utvikling arrangementet har hatt, vi savner kanskje litt community følelsen fra de første gangene da alle kjente alle, men utviklingen går videre og vi følger begeistret med.

Tidligere Magento Live har vært preget av oppgradering til M2 nye funksjoner og oppkjøpet av Adobe. Årets konferanse var ikke preget av denne typen endringer, og bra er det. Magento som plattform er blitt mere moden og samarbeidet med Adobe begynner å ta form. Vi ser Adobe funksjoner finne sin plass i Magento sin plattform og Magento finner sin plass i Adobes Experience cloud.

Men om det ikke var de mest spennende nyhetene som ble presentert så viser Magento en solid og trygg utvikling i en klar retning.

PWA er på full fart inn og blir av mange spådd å bli standarden for fremtiden. Magentos PWA studio har gjennomgått en positiv utvikling det siste året, men mangler litt på å være like god som andre markedsledende løsninger.

Headless er etablert og satt i system også hos Magento. Det er bra. En arkitektur med microservices er sterkt etterspurt i markedet.

Sensei er Adobed AI motor og kan levere en rekke automatiserte tjenester som, søk, billedvalg, smart layout, størrelsesvalg, etc. AI vil bli viktig fremover og personalisering er en av de tjenestene som lettest skaper ROI, det hører vi på flere internasjonale seminarer. Adobes Sensei vil i første omgang bli brukt til produktanbefalinger, og en første enkel versjon vil være tilgjengelig allerede Q4 i år. Vi ser frem til at denne funksjonen videreutvikles, men også frem til å se andre Sensei baserte tjenester 

Adobe lanserer nå flere kraftige kombinasjons der for eksempel Adobes produkter Adobe Experience Manager AEM og Senseis produktanbefalinger blir slått sammen med Magento i fremtidens Adobe Commerce Cloud. Adobe tar ansvar og bruker integrasjoner med Magento som ikke bare er spesifikke for Adobes produkter, men styrker Magentos posisjon når de integreres med lignende produkter.

Det var stor jubel da Magento lanserte sinn pagebuilder i fjor, brukervennlig endring av UI har alltid vært Magentos akilleshæl, men nå ser det ut som vi endelig slipper å bruke 3p løsninger for dette.

En viktig nyhet som vil øke markedet for Magento er Magento cloud for Azure. Endelig kan selskaper med tung Microsoft strategi også se vår vei. 

Magento er fremdeles like committed til Magento Open Source som før, og dette er fremdeles et fantastisk produkt, men med Sensei, pagebuilder, cloud offering og B2B funksjonalitet «out of the box» så øker forskjellene og avstanden mellom Magento Commerce og Magento Open Source blir større. Med økt nytte øker også lisenskostnadene, men vi tror at flere og flere vil se at det betaler seg i lengden, ikke minst hvis man sammenligner Magento med sine konkurrenter.

Sverre Øier, Country Manager Norway

 
Ateles ConsultingMagento