Maxbo fornyer avtalen med Ateles i jakten på å bli Norges ledende byggevarekjede på netthandel
Byggevarekjeden Maxbo, er en del av Løvenskioldkonsernet, og en av Norges største aktører i markedet. Maxbo består av over 65 varehus, en nettbutikk for privatkunder, og Maxbo Proff for bedriftsmarkedet. Nå tar Maxbo neste steg sammen med Ateles og har en målsetning om å skape Nordens ledende varehus for byggevarer - helt online.
I flere år har Maxbo hatt en ambisiøs digital strategi der Ateles har vært en drivende partner i utviklingen av deres e-handelsløsning. Etter en konkurranseutsetting fikk Ateles fornyet tillit og skal fortsette å utvikle Maxbo sin digitale plattform, både mot forbrukere og bedriftskunder. Målet med det nye prosjektet er at nettstedet skal bli den største butikken i hele Maxbo.
Ateles har tidligere utviklet Maxbos komplette e-handelsløsning for privatkunder (maxbo.no) og bedriftskunder (proff.maxbo.no). Målet har vært å gjøre det enkelt for kunden å handle hos Maxbo ved å tilby fremtidsrettede digitale løsninger som gjør hverdagen deres lettere.
Den nye avtalen innebærer at begge nettstedene skal bygges om for å passe til Maxbos unike behov og markedets krav. Et viktig element i prosjektet er å gjøre den digitale løsningen fullstendig skybasert. Maxbo har som mål å bli den mest fremgangsrike byggevarekjeden i Norge og en kraftig e-handelsløsning er avgjørende for å oppnå dette.
- Det er veldig viktig for oss å fortsette å modernisere netthandelsløsningen vår til både forbrukere og B2B-kunder. Med den mobile plattformen jobber vi strukturert med å øke konverteringen på hele løsningen - det er en viktig del av vårt arbeid med å nå våre overordnede salgsmål. Jeg ser frem til å fortsette å jobbe med Ateles og har stor tillit til at de kommer til å hjelpe oss med å utvikle den beste e-handelsplattformen for fremtiden, sier Kjetil Enger, Direktør Netthandel i Løvenskiold Handel AS.
Ateles har i flere år hatt et dedikerte team som har arbeidet med både nyutvikling og kontinuerlig vedlikehold av Maxbo sine netthandelsløsninger. Ateles har også hatt supportansvaret, og vil nå også ta ansvaret for driften av løsningen. Ateles unike kombinasjon av teknisk ekspertise og forretningsforståelse er en av de viktigste driverne for videreutviklingen av digital handel hos Maxbo.
Om løsningen
Løsningen for Maxbo vil bygge på en «headless» plattform med både Pimcore og Magento som hovedverktøy. Ved å migrere de beste delene av den eksisterende e-handelsløsningen sammen med nyutvikling, kommer Ateles til å bygge en e-handelsløsning som er forberedt for alle plattformer og som oppfyller fremtidens krav både for privat og bedriftskunder. Hovedmålet er å lage en optimert mobilvennlig løsning, der hastighet og tilgjengelighet står i fokus.
- Dette er et prosjekt som betyr mye for oss. Med en fornyet tillit fra Maxbo, vil vi bruke betydelige ressurser på å bygge en smidig og kraftig ekstern nettløsning innenfra og ut. Det første trinnet er å definere arkitekturen for hele prosjektet, med fokus på mobiltilpasning og den skybaserte løsningen. Parallelt begynner vi også å planlegge utviklingen av deres fremtidige logistikkløsninger og interne verktøy for å lette Maxbos overordnede B2B-initiativ, sier Robin Belanger, Client Success Manager hos Ateles.