EUs Tilgjengelighetsdirektiv i E-handel: Fremtiden er her og gunstig for alle.
I en digital verden i stadig endring, er det kritisk at e-handelsplattformer tilpasser seg og omdefinerer tilgjengelighet. Vårt selskap er engasjert i EUs nye tilgjengelighetsdirektiv og streber etter å hjelpe e-handelsaktører med å skape en mer inkluderende, dynamisk og kundefokusert opplevelse for alle.
Hva er tilgjengelighetsdirektivet og hvordan anvendes det?
Tilgjengelighetsdirektivet, basert på Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) av World Wide Web Consortium (W3C), fungerer som et rammeverk for utviklere og designere. Det sikrer at personer med funksjonsnedsettelser og eldre har tilgang til online informasjon og tjenester for å skape et mer inkluderende digitalt miljø for alle. WCAG er en viktig standard for nettjenester og brukes av mange for å gjøre nettsteder tilgjengelige.
Juridisk overholdelse
EUs krav til sine medlemmer var at direktivet skulle være tatt inn i nasjonal rett senest innen 28. juni 2022, og tre i kraft fra 28. juni 2025. Dette betyr at visse private aktørers tjenester og produkter skal bli gjort tilgjengelige også for personer med funksjonsnedsettelse. Dette gjelder blant annet e-handel. Likeså arbeides det med å få lovfestet at norske offentlige nettsteder også skal følge WCAG 2.1. Fremdriften har imidlertid stoppet opp og det er en fare for at vi i Norge ikke greie EUs tidsfrist og må be om utsettelse. Norge har i imidlertid hatt forskrift om universell utforming med sanksjonsmuligheter siden 2013. Denne forskriften er i stor grad lik det nye EU direktivet så det ventes ikke de store endringene.
Tilgjengelighetsdirektivet blir svensk lov den 28. juni 2025.
Inkludering i sentrum
Vi sikrer at besøkende, uavhengig av bakgrunn eller evne, kan navigere på din nettside. Vårt team er stadig oppdatert med det siste innen tilgjengelighetsstandarder og -praksis der tilgjengelighet er en del av vår grunnmur i arkitekturen. Vi bygger plattformer som kan tilpasses skiftende behov, noe som er et etisk ansvar.
Forretningsfordeler med tilgjengelighet
Gjennom tilgjengelighetsdirektivet forbedres brukeropplevelsen for alle, noe som kan øke konverteringsraten. Det fører til en større kundebase, høyere kundetilfredshet og sterkere lojalitet. En bedrift som prioriterer tilgjengelighet, er også mer tilbøyelig til å få positive vurderinger og anbefalinger. Dette fører ikke bare til større salgspotensial, men også til dypere og mer meningsfulle relasjoner med kundene. Ved å være tilgjengelig for et bredere publikum viser dere at deres selskap verdsetter mangfold og inkludering, noe som igjen styrker deres merkevare og posisjon i markedet.
Fremtidens e-handel innebærer at ingen blir utelatt. Ved å integrere teknologi, design, og forretningsinnsikt skaper vi en positiv, mer inkluderende og lønnsom shoppingopplevelse for alle! Vår visjon er at e-handelen ikke bare er et marked, men et sted hvor hver enkelt person føler seg velkommen og verdsatt.
Konklusjon
Tilgjengelighetsdirektivet er ikke bare en juridisk nødvendighet, det er en veileder mot en mer lik og inkluderende digital fremtid. Ved å tilpasse oss disse standardene, tar vi et skritt fremover mot å skape en verden hvor alle har like muligheter til å delta i den digitale økonomien. Vi i CAG Ateles er stolte over å lede veien mot denne fremtidige visjonen og ser frem til å samarbeide med e-handelsaktører for å gjøre denne visjonen til virkelighet.